Frivillige hjælper anbragte børn med lektierne

Projektet Lær for Livet uddanner frivillige mentorer, der skal hjælpe anbragte børn

Genrefoto. Foto: Peter Helles Eriksen

Anbragte børn savner stabile relationer. Så meget, at det går ud over deres skolegang og kun 30 procent tager en ungdomsuddannelse, før de er 25 år. 

Den nød skal knækkes, og derfor har Horsens Kommune besluttet, at anbragte børn skal deltage i Egmont Fondens landsdækkende projekt ”Lær for Livet.” Projektet henvender sig til børn i alderen 9-13 år.

Læs også Lektiecafé er et hit

En af de frivillige mentorer er eksportingeniør Ditte Rud Krogh. Hver torsdag læser hun lektier med sit 13-årige mentorbarn. Han er anbragt i en plejefamilie og med i projekt Lær for Livet. 

- Vi har fået et venskab. Sådan føles det, og det er en rigtig god base for at lære, fortæller Ditte Rud Krogh fra Horsens, der er mentor i Lær for Livet.

Her kan jeg gøre en forskel

Ditte Rud Krogh er mentor, fordi det giver mening. Hun er ikke i tvivl om, at hendes mentorbarn rykker sig fagligt, men hun henter også selv energi fra lektielæsningen.

- Jeg har altid hjulpet mine egne børn med lektierne og har også undervist i en periode. Nu er mine børn blevet så store, at de kun sjældent brug for min hjælp. Derfor giver det mening for mig at hjælpe andre børn på et felt, hvor jeg ved, at der er brug for mig og hvor jeg kan gøre en forskel, siger Ditte Rud Krogh. 

Læs også Håndboldspiller viste skjult talent på mark ved Auning

Som mentor i Lær for Livet forpligtiger man sig til at følge et anbragt barn i to år og gerne længere afhængigt af, hvor langt barnet er i sit skoleforløb.

Lær for Livet er Egmont Fondens signaturprogram og er et landsdækkende seks-årigt læringsprogram for anbragte børn.