Fremtidens markedsføring
Bloggere, der omtaler og anmelder produkter på deres blog
En ny form for markedsføring bliver mere og mere almindelig. Firmaer forærer deres produkter til bloggere, som så skriver om produkterne på deres blog eller hjemmeside.
- I stedet for den direkte reklame, er det meget bedre at få en privat person til at skrive rosende om produktet, forklarer Jakob Linaa Jensen, der er lektor i Medievidenskab på Aarhus Universitet.
Fordelene for firmaerne er, at de, der læser den pågældende blog, præcis er den målgruppe, som firmaerne ønsker at nå. Det er derfor også en form for markedsføring, som vi, ifølge Jakob Linaa Jensen, vil se meget mere af.
- Markedsføring på de sociale medier breder sig i og med, det bliver sværere og sværere at nå publikummer gennem de traditionelle kanaler som aviser, tv og radio. Færre og færre ser det samme, og det betyder at markedsføringsbureauer og virksomheder må gå nye veje, siger han.
I tv-indslaget øverst i artiklen kan du møde bloggeren Carla Mickelborg. 13.000 personer følger hendes blog.