Forbrugerråd efter tv-nedbrud: Folk bør være opmærksomme

Forbrugerrådet roser TDC for at love kompensation til kunder efter YouSee-nedbrud, selv om folk ikke har krav på det

Det er klogt af TDC at love kompensation til de kunder, der gik glip af Dronningens nytårstale på grund af et nedbrud hos tv-udbyderen YouSee.

Det siger Vagn Jelsøe, vicedirektør i Forbrugerrådet Tænk.

Holder man sig til aftalevilkårene hos YouSee, som er ejet af TDC, har kunderne typisk først ret til kompensation efter to døgns nedbrud, siger Vagn Jelsøe.

Læs også YouSee efter mareridts-døgn: Nu kan østjyderne atter se tv

- Men uanset hvad man må kunne læse sig til i aftalevilkårene, er det klart, at lige præcis nytårsaften er der, hvor familien Danmark ser fjernsyn. Hvis man ikke kan det, så tror jeg, at de fleste synes, at der må falde noget kompensation, siger han.

- Det gode råd til forbrugerne er nu, at man ikke bare læner sig tilbage og venter på, at YouSee henvender sig. Man må selv være fremme i skoene, og for eksempel opgøre, hvor lang tid der har været tv-nedbrud hjemme hos en selv, hvis det er muligt. 

Læs også Stadig sort skærm: YouSee lover kompensation

YouSee-kunder i hele Danmark blev lørdag eftermiddag ramt af et nedbrud hos tv-udbyderen, som betød sorte tv-skærme over hele landet.

Det har fået TDC til at love en form for kompensation til de berørte kunder, der blandt andet var forhindret i at se dronning Margrethes traditionsrige nytårstale til folket.

TV-signalet er siden gradvist vendt tilbage. Søndag eftermiddag melder TDC, at mere end 99 procent af YouSee-kunderne igen kan se tv. Nogle kanaler kan dog mangle, lyder det fra TDC.