Flertal i byrådet: Ny jernbanelinje skal gå gennem Solbjerg

Et flertal i Aarhus byråd bakker op om en jernbane mellem Hovedgård og Hasselager, der skal gå gennem Solbjerg

02:12

Et flertal i byrådet i Aarhus bakker op om en jernbanestrækning mellem Hovedgård og Hasselager, der går gennem Solbjerg.

Onsdag eftermiddag har Socialdemokratiet, SF, Radikale Venstre, Enhedslisten og Alternativet godkendt et høringssvar til BaneDanmark, der er ved at undersøge, hvor den nye jernbanestrækning skal være.

BaneDanmark har foreslået tre linjer, og i høringssvaret fra byrådet fremhæves den centrale linjeføring, som skal gå gennem Solbjerg syd for Aarhus – til stor utilfredshed for borgerne i Solbjerg. 

- Vi synes, den centrale linje vil ligge som et spøgelse gennem byen, siger Brian Jonassen, der er formand for Solbjerg Fællesråd. 

Læs også Jernbane skal pløje gennem by: - De er fuldstændig ligeglade med os

Helt konkret vil man med en jernbane mellem Hovedgård og Hasselager reducere rejsetiden mellem Aarhus og Odense til at vare kun en time. I dag varer turen over halvanden time.

Ifølge BaneDanmarks planer vil linjeføringen mellem Hovedgård og Hasselager reducere rejsetiden for de tog, der kører mellem Aarhus og Horsens, på op til seks minutter og samtidigt aflaste den eksisterende strækning via Skanderborg. Derudover bliver banen elektrificeret.

Arbejdet med at reducere rejsetiden er en del af Togfonden, der er en politisk aftale fra 2014, der blev indført af den forhenværende SRSF-regering. En del af aftalen var den såkaldte Timemodel, der skal sikre, at der kun er én times kørsel mellem landets større byer. 

03:13

I Solbjerg syd for Aarhus er borgerne på barrikaderne. De har nemlig udsigt til at få en ny jernbane med hurtige tog i deres baghaver. Se mere i det tidligere indslag her.

Luk video

Derfor var det forventeligt, at Socialdemokratiet i byrådet bakkede op om høringssvaret.

- For os er det en rimelig vigtig sag. Det handler om at få prioriteret kollektiv trafik. Det handler om at få lavet timeplanen. Om at sikre der er en god hurtig og effektiv forbindelse mellem de store byer i Danmark, sagde Ango Winther (S) til byrådsmødet, der også understregede, at man bør kræve, at BaneDanmark tager en beslutning om linjeføringen hurtigst muligt. 

Læs også Kritiserer ny lyn-jernbane: - Tag et tidligere tog i stedet

I det høringssvar, som flertallet står bag, foreslår man BaneDanmark, at der anlægges en station i Solbjerg.

- Det har vi længe set som værende en gulerod, et forsøg på lokkemad for at gøre den central linjeføring spiselig. Det er et regionalt tog én gang i timen, det er en høj pris for de husstande, som bliver påvirket af det her, siger Brian Jonassen.

Venstre har gennem hele processen ønsket at afvise de tre potentielle linjeføringer.

- Bundlinjen er, at vi ikke vil bruge 3,5 milliard statslige kroner på få minutters gevinst. Aarhus Kommune har store ønsker, som staten skal være med til at finansiere. Det kan bare ikke ske, før kassen til togfonden er fuldt og finansieret. Vi må vente rigtig lang tid, før de ønsker vi har i Aarhus Kommune, siger Bünyamin Simsek (V) under aftens byrådsmøde. 

Læs også Demokratiet demonstreret på fornemste vis: Rådhuset fyldt med folk

Konservative, Dansk Folkeparti og Liberal Alliance var også modstandere af at bakke op om de tre linjeføringer. Partierne vil derfor sende et alternativt høringssvar med til BaneDanmark.

I 2019 forventes det, at BaneDanmark vil vælge en linjeføring mellem Hovedgård og Hasselager.

I videoen herunder kan du se BaneDanmarks visualisering af den centrale linjeføring gennem Solbjerg. 

02:22 Luk video