Flere og flere sætter livet på spil ved togskinnerne

Folk passer ikke godt nok på sig selv, lyder det fra sikkerhedschef hos DSB. Det er som om, at toget kommer og forstyrrer folk, fortæller lokomotivfører

- Jeg har oplevet, at en mor stod og løftede en bom, så hendes to små børn kunne komme hurtigere over skinnerne. Hun gav mig fingeren, da jeg kørte forbi. 

Tommy Damstedt Jørgensen har været lokomotivfører hos DSB i omkring 30 år. Han er også påkørselsvagt - en ansat, der tager ud og hjælper en lokomotivfører, der er braget ind i et menneske på skinnerne.

Folk har meget travlt, og det gør tilsyneladende, at de ikke kan vente på det næste tog.

Carsten Dam Sønderbo-Jørgensen, sikkerhedschef hos DSB

Antallet af personpåkørsler er nogenlunde stabilt, men det kan komme til at stige i de kommende år. 

I hvert fald oplever de ansatte hos DSB en stigning i antallet af mennesker, der har svært ved at gebærde sig omkring jernbaneskinner. En stigning, der bekræftes af den såkaldte sikkerhedsrapport for jernbanen, der årligt udarbejdes af Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen. 

- Vi oplever en stigning i hændelser, hvor folk ikke passer godt nok på sig selv. Det handler eksempelvis om at skyde over skinnerne og at gå ved siden af skinnerne. Folk har meget travlt, og det gør tilsyneladende, at de ikke kan vente på det næste tog, siger Carsten Dam Sønderbo-Jørgensen, der er sikkerhedschef hos DSB, til TV2 ØSTJYLLAND.

Påkørsler og nærved-påkørsler påvirker vores personales psykiske arbejdsmiljø, lyder det fra Carsten Dam Sønderbo-Jørgensen, der er sikkerhedschef hos DSB. Foto: DSB

Vi skal respektere togene

I 2016 blev otte mennesker dræbt og 10 kom alvorligt til skade på jernbanen, viser den seneste sikkerhedsrapport for jernbanen. Den viser også, at et menneske var i risiko for at blive påkørt af et tog 910 gange. 

- Man skal være opmærksom på ikke at stå for tæt på perronkanten eller løbe over et spor. Hvis bommen går ned ved en overkørsel, så bliver man stående. Man skal have respekt for det her, siger Lone Kaczmarek, der er socialrådgiver ved Dansk Jernbaneforbund.

I dag er det som om, at toget kommer og forstyrrer folk. Det kan de nærmest blive indignerede over.

Tommy Damstedt Jørgensen, lokomotivfører og gruppeleder hos DSB

Hendes job går blandt andet ud på at tale med lokomotivførere, der har været involveret i en påkørsel eller en nærved-påkørsel. Hun fortæller, at oplevelserne kan give dårlig nattesøvn og et forhøjet alarmberedskab.

- Når folk ikke passer på, kan det føre til nogle hændelser, der kan skade den enkelte, men det påvirker også vores personales psykiske arbejdsmiljø negativt, lyder det fra sikkerhedschef Carsten Dam Sønderbo-Jørgensen.

DSB ønser, at folk er mere opmærksomme, når de træder ud på skinnerne.

Sikkerhedschef: Giv mobilen en pause

Han vil gerne opfordre til, at folk giver smartphonen med dertilhørende sociale medier og høretelefoner en pause, når de nærmer sig togskinner. 

- Der mangler en accept af, at vi har fået nogle teknologiske muligheder, men at man ikke nødvendigvis skal bruge de muligheder hele tiden, siger Carsten Dam Sønderbo-Jørgensen til TV2 ØSTJYLLAND.

Læs også Lokofører i otte ulykker: - Jeg har fået posttraumatisk stress

Gennem sine mange år hos DSB har lokomotivfører og gruppeleder Tommy Damstedt Jørgensen oplevet en ændring i folks indstilling til tog og jernbaneskinner.

- Folk smutter over jernbaneoverkørsler. Folk skyder genvej, hvis de bor på den ene side af byen, og centrum af byen er på den anden side af skinnerne. Der er masser af biler og cykler, der fiser over, hvor der er halvbomme. I dag er det som om, at toget kommer og forstyrrer folk. Det kan de nærmest blive indignerede over, siger han til TV2 ØSTJYLLAND.

- I dag er det som om, at toget kommer og forstyrrer folk, lyder det fra Tommy Damstedt Pedersen, der her ses i tog-løse omgivelser. Foto: Facebook/Privat

Det er en virkelighed, som sikkerhedschefen hos DSB kan nikke genkendende til.

- Jeg ser en ændret jeg-adfærd, hvor det for mange handler mere om dem selv og deres behov for at komme frem, siger Carsten Dam Sønderbo-Jørgensen til TV2 ØSTJYLLAND.

Et tog med 160 kilometer i timen skal bruge en strækning på en kilometer for at bremse helt op.