Flere og flere kontanthjælpsklager

Flere og flere klagesager dumper ind ad brevsprækken hos Det sociale Nævn og Beskæftigelsesankenævnet i Region Midtjylland.

I forhold til sidste år er der sket en stigning i antal klagesager på op mod 15 procent, hvilket betyder, at det nu tager et halvt år at få sin klagesag behandlet. Det er dobbelt så lang tid, som nævnene selv har sat som målsætning.

- Det er ikke tilfredsstillende for os eller for de, som klager. Men vi er jo sidste klageinstans, så borgerne skal også være sikre på, at de får en rigtig afgørelse, og derfor kan vi ikke gøre arbejdet hurtigere, siger kontorchef i Statsforvaltningen Midtjyllands nævnssekretariat, Jytte Pedersen, til P4 Østjylland.

Det er kommunale afgørelser om kontanthjælp, sygedagpenge og hjælpemidler, som især får borgerne i Region Midtjylland til at klage til Det sociale Nævn og Beskæftigelsesankenævnet.

- Det er især sygedagpengesager, som vi har fået flere af, men på det seneste har vi også oplevet ret mange sager om hjælpemidler og tilskud til handicappede børn.

Om det skyldes, at der skal mindre til, før folk klager end tidligere eller fordi kommunerne sparer, ved vi ikke, siger kontorchef Jytte Pedersen.