Flere IC3-tog mod Aarhus

DSB sætter flere IC3-tog ind mod Aarhus

Hver dag må 300 storebælts-pendlere stå op i myldretiden under vejs på ruten, der går mellem Aarhus og København. Men det skal være slut nu, skriver Ritzau. 

DSB sikrer dem med en ny køreplan fra den 11. december en siddeplads ved at sætte flere IC3-tog ind mellem Aarhus og København.

Men det sker på bekostning af togpassagerne i Jylland, som på nogle afgange må nøjes med at køre i de langsommere MR-tog:

- I den nuværende situation, hvor der kommer flere kunder, og vi mangler rullende materiel, finder vi det mest ansvarligt, at vores materiel kommer flest kunder til gode, siger DSB's chef for trafikplanlægning, Ove Dahl Kristensen.

Ønsker flere siddepladser
Flere siddepladser er blandt passagerernes største ønsker, viser DSB's kundeundersøgelser. Fra Roskilde til København kommer der i myldretiden endnu flere til end de fynske pendlere, som må nøjes med en ståplads.

Det råder DSB bod på ved at sætte lyntog ind med stop i Aarhus, Vejle, Odense, Nyborg, København H og Kastrup Lufthavn. Det skal give 1000 flere daglige siddepladser over Storebælt.

Mellem Esbjerg og Aarhus erstatter DSB dog i første omgang timedriften med IC3-tog med de langsommere MR-tog. DSB planlægger dog i stedet at indsætte IC4-tog på et senere tidspunkt.

Også på fem af de daglige afgange mellem Aarhus og Aalborg vil det komme til at gå langsommere, fordi DSB tage IC3 ud af driften her til den forstærkede indsats over Storebælt. Her vil 29 af de daglige 37 afgange dog fortsat blive kørt med IC3-tog.