Festugen skal igen ud til folket
Store dele af Århus Festuge kommer igen til at foregå i byens gader. Årets tema er Asien, og det samlede program blev præsenteret i dag.
Byfesten er tilbage, når Århus i slutningen af august holder festuge for 39. gang. Årets tema er Asien og for første gang i mange år står en århusianer i spidsen for den store kulturfestival.
Den nye og unge kunstneriske leder Martin Lumbye satser både på øget lokalt samarbejde og på at gøre festugen mere synlig i bybilledet. Derfor bliver et af den kommende festuges store omdrejningspunkter projektet "Urban Asia", der forvandler en del af det centrale Århus til et mini-Asien med markedsboder, optræden, mad, haver og udstillinger.
Århus Festuge havde for nogle år siden stor succes med i samarbejde med lokale kulturkræfter at lave store installationer på gader og torve og dermed trække festugen ud til den store del af festugepublikummet, der overvejende oplever festugen som gratister. Den tendens vil den nye festugechef gerne tage op igen.
"Urban Asia" laves af 20 lokale institutioner med Frontløberne i spidsen og modtager med 300.000 kroner årets største økonomiske bidrag fra festugekassen.
- Vi har prioriteret, at der i år er mange ting, der foregår udendørs, og som er gratis for publikum. En stor kunstfestival som festugen bør kunne tilbyde noget til alle - også dem, der ikke kommer på museer og i Musikhuset. Hvis festugen samtidig skal være fornyende og tilbyde folk noget, de ikke normalt ville se, så må kunsten komme til publikum og ikke omvendt, siger Martin Lumbye til Ritzau.
Festugens samlede og færdigtrykte program kan blandt andet købes på posthuse, eller det kan ses på internettet.
- Det er et flot og meget omfattende program, som Århus kan være stolt over. Det er et program, der trækker festugen i den rigtige retning, siger Martin Lumbye.
Målet med den synlige festuge slår allerede igennem på åbningsaftenen 29. august, hvor hundredvis af store thailandske papirlamper med levende lys i sendes til vejrs fra havnen i Århus - hvis vejrguder og brandvæsen vil det.
Blandt de hundredvis af andre tilbud fremhæver festugechefen selv den højt anerkendte moderne canadiske power-ballet "La La La Human Steps" med forestillingen "Amelia". Danserne er kendt fra musikvideoer fra David Bowie og Prince og optrådte i 1996 i Parken i København. Denne gang foregår det i Musikhuset i Århus.
Uanset interessen for dette arrangement og de øvrige finkulturelle indslag er festugen i den fordelagtige position, at økonomien ikke kan fejle. Offentlige tilskud samt sponsorbidrag kombineret med lavtbudgetterede billetindtægter sikrer, at festugen med et samlet budget på omkring 15 millioner kroner ikke kuldsejler økonomisk.
Tværtimod regner festugens administrationschef, Henrik Ochsner, med, at festugen kan halvere det underskud på en million kroner, som er slæbt med efter en tidligere festugechef.