Falmet letbane-vision: 90 parkeringspladser til 5000 pendlere

900 millioner kroner til letbanen burde have resulteret i omstigningsanlæg, mener folketingspolitikere

02:16

VIDEO: Der er ikke kommet nok parkeringspladser til bilister, der vil køre med letbanen, lyser kritikken fra politikere på Christiansborg.

Forestil dig 5.000 bilister, der kæmper om en plads i et parkeringsanlæg med plads til 90 biler.

Sådan vil det se ud, hvis pendlerne fra Djursland mod Aarhus en dag får lyst til at stille bilen ved udkanten af byen og køre med letbanen ind mod centrum.

En af grundideerne med letbanen er, at man får bilisterne til at komme ud i periferien af Aarhus og stige ind i letbanen, så vi får formindsket trængslen i Aarhus.

Kristian Pihl Lorentzen (V), transportordfører

Idéen om en renere midtby med færre bilister var helt central for vedtagelsen af letbaneprojektet, der har kostet Folketinget 900 millioner kroner i form af en bevillling til Aarhus Kommune.

Læs også Aarhus Letbane forventer at åbne Odder-strækning i løbet af sommeren

Den lille milliard burde på nuværende tidspunkt have resulteret i flere omstigningsanlæg i Aarhus.

Det mener flere folketingspolitikere, der påpeger at omstigningsanlæg flere steder i Aarhus var en del af de penge, Aarhus Kommune fik til letbaneprojektet.

- Da vi oprindelige bevilgede statslige kroner til letbanen, havde jeg nogle flere Parker & Rejs-pladser i tankerne, siger folketingsmedlem Kristian Pihl Lorentzen, der er transportordfører for Venstre, til TV2 ØSTJYLLAND.

Der er 90 parkeringspladser i anlægget ved Djurslandmotorvejen lige nord for Aarhus. Det er indtil videre det eneste omstigningsanlæg i kommunen. 

Anlæg er på tegnebrættet

Han mener, at anlægget ved Djurslandmotorvejen lige nord for Aarhus er en start, og at kommunen er villig til at udvide kapaciteten. 

Det er for uambitiøst. 

Kim Christiansen, MF, transportordfører for Dansk Folkeparti

- Jeg håber sandelig, at Aarhus Kommune og Letbaneselskabet holder fast i visionen om, at der skal være stor kapacitetet med 'Parkér og Rejs' til biler, for en af grundideerne med letbanen er, at man får bilisterne til at komme ud i periferien af Aarhus og stige ind i letbanen, så vi får formindsket trængslen i Aarhus, lyder det fra Kristian Pihl Lorentzen.

Læs også Buslivet håbløst efter letbanens ankomst: - Vi holder konstant i kø

Aarhus Kommune har flere parkeringsanlæg på tegnebrættet ved endestationer rundt omkring i byen, men indtil videre er anlægget ved Djurslandmotorvejen lige nord for Aarhus det eneste, der har taget form.

Folketingspolitikerne mener, at Aarhus Kommune burde have gjort mere på mere nuværende tidspunkt.

- Jeg synes, det er for uambitiøst. Man bør have parkeringsanlæg som det her ved alle de her yderstationer, hvor man har mulighed for at få samlet nogle bilister op, siger folketingsmedlem Kim Christiansen, der er transportordfører for Dansk Folkeparti, og fortsætter:

- Hele ambitionen med det her projekt har jo været at få mere kollektiv trafik og færre biler på bilerne.

Bünyamin Simsek (V), der er rådmand for Teknik og Miljø i Aarhus Kommune, har søndag ikke ønsket at kommentere sagen. 

Læs også Aarhus Letbane starter livet med kæmpe underskud