Falck i omstridt ambulance-sag: Vi kunne ikke have handlet anderledes

I en redegørelse slår Falck-ansatte fast, at de ikke kunne have handlet anderledes, da en mand søgte hjælp på en Falck-station på Djursland

Falck-ansatte bad 52-årig om at ringe 112 i stedet for med det samme at rykke ud til ulykkesstedet. Det er i hvert den 52-åriges påstand. Foto: Per Øxenholt - Ritzau Scanpix

- Vi mener bestemt ikke, vi kunne have handlet anderledes på den korte tidsfaktor.

Sådan skriver to ansatte hos Falck blandt andet i en redegørelse i sagen, hvor en lastbilchauffør har kritiseret Falck for ikke at komme en borger til undsætning i forbindelse med en alvorlig færdselsulykke i Ørsted på Djursland. En redegørelse, som TV2 ØSTJYLLAND nu har fået aktindsigt i.

Læs også Klaus så en dødsulykke, men blev afvist af Falck: - Jeg er dybt chokeret

I redegørelsen, som er skrevet til Region Midtjylland, slår de to ansatte også fast, at det hele gik meget hurtigt. Og at alarmen vedrørende den selvsamme ulykke gik via alarmcentralen blot få sekunder efter, lastbilchaufføren havde henvendt sig på Falckstationen.

Har du ringet 112?

Sagen tog sin begyndelse i august. Her henvendte 52-årige Klaus Bach fra Hammel sig på en Falckstation ved Ørsted, der ligger i Norddjurs Kommune. Kort tid forinden havde manden, der er lastbilchauffør, passeret en alvorlig færdselsulykke. 

Læs også Motorcyklist i kritisk tilstand efter ulykke: Bragede ind i mur med høj fart

Men ved ankomsten til Falckstationen bad de Falck-ansatte, ifølge Klaus Bach, ham om at ringe 112 i stedet for, som han ellers ønskede det, med det samme at rykke ud til ulykkesstedet.

Men ifølge de to Falckansattes redegørelse til Region Midtjylland var situationen en anden:

'Tirsdag den 28/8 er vi lige kommet hjem fra tur til Randers. Har været hjemme ca. 5 - 10 min, da der bliver banket på døren.. Vi skynder os begge til døren, hvor der står en noget oprevet mand. Han fortæller at en motorcykel i Ørsted by, har ramt en mur og føreren ligger på ryggen.. Vi er selvfølgelig venlige og imødekommende overfor ham og spørger om han har ringet 112, hvilket han afviser og tilbyder ham en telefon, så han kan ringe, hvis ikke han har en selv. Vi spørger om han ved hvad der er sket med motorcyklisten, hvilket han ingen ide har om, men vi skal bare køre.. Spørger igen om andre har ringet 112, hvilket han intet ved om..', skriver de i redegørelsen.

Frokostpause eller ej?

Klaus Bach forklarede kort efter episoden til TV2 ØSTJYLLAND, at den ene af de to sad og spiste, da han forsøgte at få hjælp på Falckstationen. Det bekræftes i redegørelsen. Men ifølge de Falck-ansatte var der ikke tale om frokostpause. 

'Vi har på intet tidspunkt nævnt at vi har frokostpause, men vi tyggede begge på mad, så måske derfor, har han antaget at vi havde frokostpause, da vi hurtigt var ved døren.'

Læs også Motorcyklist død af sine kvæstelser: Kørte ind i hus med høj fart

Klaus Bach var til gengæld, ifølge de to Falck-ansatte, meget hurtigt ude af døren igen. Og kort efter blev redderne, forklarer de, alarmeret via vagtcentralen.

'Vi snakker med manden ca. 10-15 sekunder, hvorefter han går.. Ca. 3-5 sekunder efter får vi turen fra Amk, da andre åbenbart havde ringet 112.'

Man skal ringe 112

Ifølge Region Midtjyllands retningslinjer skal alle henvendelser til Falck ske gennem vagtcentralen.

I august slog daværende præhospitaldirektør i Region Midtjylland Thomas Balle Kristensen dog fast over for TV2 ØSTJYLLAND, at borgere, som henvender sig for at få hjælp, ikke skal have oplevelsen af, at personalet på Falck-stationen ikke vil hjælpe.

Thomas Balle Kristensen bad i den forbindelse om en redegørelse af forløbet, og kort efter gik Østjyllands Politi også ind i sagen. TV2 ØSTJYLLAND bad om aktindsigt i redegørelsen, men fik afslag af flere omgange, indtil Østjyllands Politi for nylig lukkede sagen, og det stod klart, at loven ikke var brudt.

Læs også Mand afvist af Falck: Nu er der afgørende nyt i sagen

I redegørelsen, som TV2 ØSTJYLLAND altså efterfølgende har fået aktindsigt i, forklarer de to Falck-ansatte afslutningsvis, at selvom retningslinjen er, at alle henvendelser skal gå igennem vagtcentralen, så ville de have rykket ud med det samme, hvis ikke det havde været fordi, det hele gik så stærkt.

'Vi havde selvfølgelig kørt med det samme, men havde ingen mulighed for at nå ud i bilen, på de 3-5 sekunder der gik, før vi fik turen på vores terminal..'

Fastholder kritik

TV2 ØSTJYLLAND har i dag været i kontakt med Klaus Bach og forelagt ham Falck-medarbejdernes redegørelse. Klaus Bach fastholder sin kritik af Falck. Og han kan ikke genkende de to Falck-ansattes udlægning.

- De virkede ikke interesserede i at høre noget om ham (den tilskadekomne, red.), siger Klaus Bach til TV2 ØSTJYLLAND.

Han mener, at han talte med de Falck-ansatte i længere tid end 10-15 sekunder, som der ellers står i redegørelsen.

- Der går mere end 15 sekunder. Mit indtryk er hvert fald to-tre minutter, forklarer han og medgiver, at det er påstand mod påstand.

Klaus Bach erkender, at han ikke har viden om, hvorvidt Falck rent faktisk modtog alarmen kort efter, han havde forladt bygningen, sådan som de to Falck-ansatte skriver i redegørelsen.

- Det er muligt, de har fået turen lige efter, jeg var gået. Det kan jeg jo ikke vide.