Facebook forstyrrer

Gymnasieelever bruger skoletiden på Facebook. Skoler advarer

En rundspørge blandt en række østjyske gymnasier viser, at eleverne i høj grad bruger skoletiden på at facebook'e.

Det skriver Århus Stiftstidende.

De bærbare computere har holdt deres indtog i klasselokalerne, og de har vist sig som et tveægget sværd. På den ene side er de et fantastisk undervisningsredskab - på den anden side en direkte adgang til alt fra videoer og spil til tidsrøveren over dem alle - Facebook.

Og eleverne har let spil bag deres skærme, hvor læreren ikke har en chance for at vide, hvad der foregår.

Århus Stiftstidende har kontaktet alle de gymnasiale uddannelser i Aarhus og omegn, og fra de ni gymnasier og tekniske skoler, der har svaret, lyder det samstemmende, at Facebook forstyrrer undervisningen.

- Vi må være ærlige og sige, at eleverne bruger deres computere til både faglige og ikke-faglige aktiviteter. På skolen taler vi en del om, hvordan vi kan modvirke denne tendens. Men selv om vi som skole registrerer, at det et problem med brugen af sociale medier, så vil det aldrig føre til, at vi beslutter at lukke for adgangen til eksempelvis Facebook, fastslår Gitte Horsbøl, rektor på Risskov Gymnasium, til Århus Stiftstidende.

Selv om det er teknisk muligt at blokere adgangen til eksempelvis Facebook og andre uønskede sider, ønsker ingen af de ni skoler at tage det skridt.

- Vi er ikke interesseret i at lave tekniske hindringer, men vil gerne have en dialog med eleverne om, hvad brugen af Facebook betyder for undervisningen og for læringsmiljøet i klassen, siger rektor på Odder Gymnasium, Lars Bluhme til Århus Stiftstidende.

Kilde: Århus Stiftstidende