Få bilister blitzet i fartkontrol - men stærekasser bliver

Ved hjælp af stærekasserne i Aarhus er 797 bilister blevet fanget i at køre for stærkt i løbet af to måneder

Stærekasserne på Grenåvej i Aarhus er blevet smadret flere gange.

Naboerne var spændte og optimistiske, da to stærekasser blev sat op på Grenåvej i Aarhus i begyndelsen af oktober.

- Jeg er fint tilfreds med, at de er blevet sat op - især fordi jeg tror, at de kan reducere støjniveauet lidt, når der kommer de her forbi, som kører mere end 100 km/t. Det er tydeligt at høre, når man bor lige ved siden af, sagde Christoffer Ringtved dengang til TV2 ØSTJYLLAND.

01:03

VIDEO: I videoen fortæller naboer, hvordan det var at bo ud til Grenåvej, inden stærekasserne blev sat op. Videoen er fra oktober 2018.

Luk video

De to stærekasser blev sat op for at nedbringe farten på strækningen, men her to måneder senere er det kun en meget lille procentdel af bilisterne, der er blevet blitzet af stærekassernes kameraer.

Læs også Stærekasser tændt i Østjylland: - Hastigheden skal ned

797 fartsyndere har fået en bøde, hvilket svarer til 0,12 pct. af bilisterne. Det er det laveste antal blandt ni af landets stærekasser, viser tal fra Rigspolitiet.

 

Det er dog ikke mængden af bøder, som betyder noget for Vejdirektoratet.

- Det, der er vigtigt for Vejdirektoratet, det er, at vi får den generelle hastighed ned, siger Marianne Foldberg Steffensen, afdelingsleder i Vejdirektoratet.

Her er de to stærekasser placeret.

Myldretid sænker måske farten

I alt har man opsat 20 stærekasser fordelt på 11 strækninger rundt om i landet, og i perioden 2. oktober til 6. december 2018 er lidt over 13.000 blevet fotograferet, imens de kørte for stærkt.

Læs også Har stået i under en uge: Stærekasser smadret

Ifølge Marianne Foldberg Steffensen fra Vejdirektoratet, kan myldretiden om formiddagen og eftermiddagen være i skyld i, at stærekasserne på Grenåvej har fanget færre fartsyndere end andre stærekasser i landet.

Erfaringer fra udlandet viser, at stærekasserne har den effekt, de skal have. At man får den generelle hastighed ned.

Marianne Foldberg Steffensen, afdelingsleder, Vejdirektoratet

- Erfaringer fra udlandet viser, at stærekasserne har den effekt, de skal have. At man får den generelle hastighed ned. Der er ingen grund til at tro, at det ikke også skulle have effekt i Danmark, siger Marianne Foldberg Steffensen.

Stærekasser gør det ikke alene

Kan ikke stå alene 

Der er opsat 20 stærekasser rundt i landet, og der er dermed fjernet 20 fotovogne.

- Vi har nedlagt 20 fotovogne og placeret deres kameraer i stærekasser. Det har vi gjort fordi, at opfattelsen af fotofartfælder har været, at det har været pengemaskiner opstillet på steder for at kradse bøder ind, sagde transportminister Ole Birk Olesen (LA) i oktober til TV2 ØSTJYLLAND.

Ole Birk Olesen mener, at stærekasserne kan få bilister til at sænke farten.

Transportminister Ole Birk Olesen (LA).

- Vi har sat dem op på steder, hvor der sker mange ulykker, og hvor fart spiller en rolle for det. Derfor er meningen med dem, at folk skal sænke hastigheden, og det formål tjener stærekasserne.

Aarhus Kommunes rådmand for Teknik og Miljø mener dog, at der skal mere til.

- Stærekassen virker fint, som forskerne også har udtrykt, lige der hvor de er. Derfor handler det også om, at de ikke kan stå alene, siger Bünyamin Simsek (S) til TV2 ØSTJYLLAND.

00:39

VIDEO: Se stærekasserne i aktion i videoen her. Videoen er fra oktober 2018.

Luk video