ESport på skoleskemaet: Giver sårbare unge håb for fremtiden

Sidste skoleår droppede David Stadsbjerg ud af skolen STU Norddjurs, men med eSport på skoleskemaet dukker han op til undervisningen hver dag

Her ses eleverne på eSport-linjen. STU Norddjurs er en uddannelse, der tilbydes til sårbare unge, der af den ene eller den anden grund ikke er i stand til at gennemføre en ordinær ungdomsuddannelse. Foto: Anders Rask Jensen

I december sidste år besluttede David Stadsbjerg sig for at droppe ud af den særlige ungdomsuddannelse på STU Norddjurs. Han var ikke motiveret, og han havde det ikke særlig godt socialt.

- Jeg lærte ikke en skid før, siger han.

Men da han tidligere i år fik nys om, at uddannelsen ville oprette en eSport-linje dette skoleår, sprang han på igen. Dette skoleår har han kun været fraværende to dage på 12 uger. 

Læs også Nu kan du melde dig til stort løb med Kronprinsen i Aarhus

STU Norddjurs er en uddannelse, der tilbydes til sårbare unge, der af den ene eller den anden grund ikke er i stand til at gennemføre en ordinær ungdomsuddannelse.

Eleverne kan for eksempel have fysiske handicap eller diagnoser som autisme. Men fælles for dem alle er, at de har sociale vanskeligheder. 

Giver en følelse af fællesskab

Et af målene med deres uddannelse er, at de skal lære at fungere bedre socialt. Derfor fik skolens personale idéen til at oprette en eSport-linje, da det nye skoleår begyndte i august. Og afdelingsleder Anders Rask Jensen kan allerede nu se resultater.

Jeg er blevet bedre til at snakke med andre og sige, hvad jeg kan lide, og at jeg kan også mærke, at jeg er gladere og tit er i godt humør.

David Stadsbjerg, elev, STU Norddjurs

- Vi oplever, at eleverne pludselig kan se en mening med uddannelsen. Deres motivation er steget markant, og der er sket en kæmpe udvikling i forhold til at blande sig i fællesskabet, siger Anders Rask Jensen til TV2 ØSTJYLLAND.

Og David Stadsbjerg er også selv overbevist om, at eSport-linjen har lært ham en ting eller to.

- Jeg lærer samarbejde og strategi. Jeg er blevet bedre til at snakke med andre og sige, hvad jeg kan lide, og at jeg kan også mærke, at jeg er gladere og tit er i godt humør, siger 19-årige David Stadsbjerg fra Ørum til TV2 ØSTJYLLAND. Han er mental retarderet i en middelsvær grad og har generelle indlæringsvanskeligheder.

Her ses David Stadsbjerg. Han oplever, at han er blevet en del af et fællesskab, efter eSport-linjen blev oprettet.  Foto: Anders Rask Jensen

Ifølge afdelingsleder Anders Rask Jensen, er fællesskabet, som eSport skaber, er helt afgørende for elevernes motivation.

- Det betyder, at de møder op i skole hver dag og føler sig som en del af noget sammen med andre, siger han.

Læs også Ved du heller ikke, hvem du skal stemme på? Tag kandidattesten

Eleverne på linjen undervises i eSport mellem 10 og 15 timer om ugen. I alle computerspillene er det et krav, at de skal samarbejde.

Resten af tiden har de fagene motion, ’Verden i dag’, kommunikation og personlig udvikling. 

Også faglig læring at hente

Udover det sociale er der også faglig læring at hente i eSport, mener Anders Rask Jensen.

Det betyder, at de møder op i skole hver dag og føler sig som en del af noget sammen med andre.

Anders Rask Jensen, afdelingsleder, STU Norddjurs

- De lærer at være målrettede. Når vi tilrettelægger undervisningen, så skal de lægge en plan hen mod et mål. Den evne vil også være afgørende, hvis de skal tage en uddannelse eller have et arbejde på et tidspunkt, siger han.

David Stadsbjerg er blandt andet blevet undervist i strategi gennem eSport.

- Der skal man kunne lave planer sammen og finde ud af, hvad man skal gøre, når der sker noget bestemt, siger David Stadsbjerg.

Læs også Mød Ib på 77 år: Danmarks måske ældste bartender

Det er uddannelsens mål, at så mange elever som muligt skal være i stand til at tage en ordinær uddannelse eller varetage et arbejde efter deres undervisning på STU Norddjurs. Men nogle af dem vil ende på førtidspension.  

- Hvis det på nogen måde er muligt, så er det nødvendigt, at man sætter ind for at få dem ud på arbejdsmarkedet. Men det er ikke et mål for alles vedkommende. For nogle handler det i stedet om at gøre dem så selvhjulpne som overhovedet muligt, siger Anders Rask Jensen.