Ekspert om trafikkaos i Aarhus: Bykørsel skal koste penge

02:43

Spørger man en af landets førende trafikforskere, så er der kun en ting, der kan begrænse trafikkaosset i Aarhus. Det skal ganske enkelt koste penge at køre bil i byen

Kørselsafgift, roadpricing eller bompenge. Kært barn har mange navne, og ifølge Harry Lahrmann fra Aalborg Universitet, der er en af Danmarks førende trafikforskere, så er det den eneste måde, man kan begrænse trafikken i en by som Aarhus.

- Den ultimative måde er jo at lave det sådan, at det koster noget at køre ind til byen. Det vi kalder roadpricing, siger han til TV2 ØSTJYLLAND.

Der er idéen jo, at det skal være dyrt at køre der, hvor der er trængsel, og billigt der hvor der ikke er trængsel og der er langt mellem busserne.

Harry Lahrmann, trafikforsker

- Der er idéen jo, at det skal være dyrt at køre der, hvor der er trængsel, men gode muligheder for kollektiv trafik - og billigt, der hvor der ikke er trængsel og der er langt mellem busserne, fortsætter trafikforskeren.

Ifølge Harry Lahrmann så skal et roadpricing-system erstatte nogle af de skatter og afgifter, vi har på biler i dag.

Læs også Stor debat og rygende uenighed om dieselbiler i Aarhus

Tankerne om at forsøge at begrænse trafikken i Aarhus ved at kræve penge af bilisterne er langt fra ny. Men idéen har alle dage delt vandene - både på vejene og på rådhuset. Og også i dag er der modstand.

- Jeg mener slet ikke Aarhus har en størrelse, som berettiger tanken om roadpricing, siger Claus Bech, der er direktør for Aarhus Cityforening.

Færre besøgende fra oplandet

Ifølge ham kæmper midtbybutikkerne allerede i dag på grund af trængsel. Og han frygter, at de bilister, der i forvejen er udfordret, vil stå helt af, hvis de ovenikøbet skal betale for at komme helt ind til byen.

- Hvis man pålægger bilisterne en afgift for at køre ind i city, så vil man jo underminere kundegrundlaget for både butikker, restauranter og kulturlivet. Og det vil også påføre nogle ekstra omkostninger for de håndværkere og virksomheder, der skal køre rundt, siger Claus Bech.  

Det er langt fra et sjældent syn med køer og tæt trafik i Aarhus Midtby. 

Det afviser Harry Lahrmann dog. Han mener tværtimod, at det vil skabe mere trafik hos Midtbyens butikker.

- Hvis man får et roadpricing-system, vil man netop kunne komme ind til byen, hvis man har et ærinde der. I øjeblikket er der jo ikke nogen, der har lyst til at køre ind til Midtbyen, fordi de sidder i kø. Så kører de hellere ud til Bilka i Tilst, siger han.

01:52

Bilerne kører langsommere gennem Mårslet til stor tilfredshed for borgerne. Se mere i indslaget her.

Luk video

Men ifølge Claus Bech, så vil et roadpricing-system særligt ramme væksten af besøgende fra Aarhus' opland.

- Der kommer rigtig mange mennesker fra de omkringliggende byer til Aarhus. Og det er der, vi vækster i de her år - også rent turistmæssigt. Så vi skal jo ikke lægge ekstra udgifter som hindring, for at vi får endnu flere besøgende til Aarhus, lyder det.

Udenlandske erfaringer

I byer som Stockholm og London har man haft succes med at indføre betalingszoner, hvor bilister skal betale for at køre i visse områder på visse tidspunkter. Og det er erfaringerne herfra, Harry Lahrmann mener, man skal lære af.

- De erfaringer, der er derfra er jo, at det virker - også økonomisk, siger han.

I London har de jo også haft deres udfordringer. Men der har man jo en undergrundsbane og en helt anden kollektiv infrastruktur, der gør at folk kan komme fra A til B.

Claus Bech, Direktør, Aarhus Cityforening

Men også her er Claus Bech dog uenig. Ifølge ham, så glemmer trafikforskeren at se på de omfattende muligheder for kollektive trafik, der er i for eksempel den britiske storby.

- I London har de jo også haft deres udfordringer (med roadpricing, red.) Men der har man jo en undergrundsbane og en helt anden kollektiv infrastruktur, der gør at folk kan komme fra A til B. Vi har slet ikke de samme muligheder her i Aarhus, mener han.

Letbanen løser intet

Roadpricing er dog en politisk beslutning, og der gøres også meget andet for at forsøge at nedbringe antallet af biler i Aarhus. 

Blandt andet satser man på, at Letbanen vil tager toppen af problemet, når den kommer på skinner. 

Letbanen kommer forhåbentlig snart til at køre gennem Aarhus, men hverken Aarhus Cityforening eller trafikforsker Harry Lahrmann tror, at den vil løse problemer med trængsel på vejene.

Men her er trafikforskeren og citydirektøren til gengæld enige om, at den ikke vil få den store betydning.

- Jeg tror ikke den kommer til at tage toppe af trængslen. Den giver helt klart et bedre kollektivt trafiktilbud for dem, der bor i nærheden af Letbanen. Men om den får ret mange til at hoppe fra bilen og over i Letbanen, det tvivler jeg altså på, siger Harry Lahrmann, der bakkes op af Claus Bech fra Aarhus Cityforening.

- Letbanen kommer selvfølgelig til at løse en lille smule, men den kommer ikke til at løse de grundlæggende trafikale udfordringer, vi har i Aarhus. Der skal langt mere til, lyder det fra Claus Bech.

Du kan se mere til idéen om roadpricing i Aarhus i indslaget øverst på siden.  

Ny forbedret app til dig
Ny forbedret app til dig
Ny forbedret app til dig