Ekspert om Letbane-millioner: - Det er penge, der er spildt
Et nyt samlet estimat viser, at forsinkelsen af Letbanen indtil videre har kostet næsten 70 millioner kroner
Næsten 70 millioner har forsinkelserne på den aarhusianske letbane kostet. Det viser en ny opgørelse, som TV2 ØSTJYLLAND har fået aktindsigt i.
Og de 70 millioner er penge, som nu ikke kan bruges på for eksempel til service på letbanen eller andre steder i kommunen, forklarer professor i økonomistyring ved Aarhus Universitet, Per Nikolaj Bukh.
Læs også
- Det er helt fantastisk ærgerligt. Noget af det er jo deciderede udgifter, der er afholdt, og så skal vi jo også huske, at noget af det er nogle besparelser, man havde håbet, man kunne få, som ikke er kommet, selvom man har budgetteret med dem. Så det er jo et lidt kompliceret billede. Men det er penge, der er spildt, som ikke kan bruges til noget, siger han.
Letbaneåbningen er blevet forsinket af flere omgange, det skete blandt andet fordi, at Trafikstyrelsen ikke kunne godkende sikkerheden omkring letbanen.
Så er spørgsmålet om man kan regne med, at der nu er taget højde for, at der ikke kommer overskridelser i den fremadrettet proces. Per Nikolaj Bukh mener i hvert fald, at det nok ikke er store forhindringer, som projektet vil møde.
- Den konkrete begivenhed omkring de manglende godkendelser, som forårsagede den her forsinkelse. Det indtræffer i hvert fald ikke igen. Jeg vil også sige, at vi jo er langt henne i processen, men der kan opstå ting, selvfølgelig kan der det med sådan et stort projekt, men det vil forhåbentligt være småting, der opstår herfra, siger han.
Østjylland skal bære regningen
Borgmester i Aarhus Kommune Jacob Bundsgaard skrev i en mail til TV2 ØSTJYLLAND, at der i budgettet for letbanen var afsat reserver til dækningen af såkaldte uforudsete udgifter.
Alligevel mener Per Nikolaj Bukh, at østjyderne vil kunne mærke, at de 70 millioner er blevet brugt på letbanens forsinkelser.
- Vi kan konstatere, at der ikke er nogen bagvedliggende private virksomheder, hvis aktionærer kan betale det her, så det er samfundet, der afholder det. Om det så er selskabet og dermed passagererne, der oplever en dårlig service eller højere billetpriser, eller det er skatteborgerne i kommunen og regionen, der kommer til at mærke det, det er svært at sige, men det er jo her i Østjylland, at vi skal bære regningen, siger Per Nikolaj Bukh.