Efter Punto strandede på skinner: Letbanen gransker sikkerheden

Selvom alle regler var opfyldt, vil man nu granske sikkerheden ved Letbane skinnerne, efter en Fiat Punto strandede på skinnerne lørdag

1 af 2

Det kørte ikke helt på skinner for ejeren af en Fiat Punto, der lørdag kørte ind på de nylagte letbane-skinner på Randersvej. Fra krydset mellem Nydamsvej/Nehrus Allé og Randersvej var bilen kørt ind på skinnerne nordfra i løbet af natten eller morgen lørdag.

Bilen blev fjernet i løbet af lørdag eftermiddag af en kran, formentlig på ejerens vegne. Men tilbage er spørgsmålene: Hvorfor kørte Fiat-ejeren ind på området, og hvordan kunne det lade sig gøre?

Anlægschef ved Aarhus Letbane, Jørgen Hansen forklarer, at bilen er kørt fra Nehrus Alle og svinget til højre. Men i stedet for at ramme kørebanen, kører bilisten gennem et hegn, der sat op foran skinnerne.

- Og enten har vedkommende selv, eller nogle andre været så flinke at rejse hegnene op igen. Da vores entreprenør tjekkede i går formiddag var afspærringerne rejst igen, siger Jørgen Hansen.

Læs også UPS! Bil kørt fast på letbaneskinner

Men hvorfor føreren af bilen kørte gennem afspærringen er stadig uvist. Men under alle omstændigheder, var det nok ejeren, der havde sat gang i, at bilen blev fjernet med en kran lørdag eftermiddag.

Ifølge Jørgen Hansen var politiet interesseret i, at få bilen fjernet hurtigst muligt, da folk stoppede op for at se på bilen og tage billeder.

- De vil gerne have den væk hurtigst muligt for at få normal trafik igen, siger Jørgen Hansen.

Sikkerheden er i orden

Anlægschefen ved Aarhus Letbane slår fast, at alle regler på området er overholdt, men derfor kan man jo godt gøre det mere sikkert på området.

- Regler er en ting. Kan man gøre det bedre end de regler, der ligger, så gør vi det, siger Jørgen Hansen, anlægschef, Aarhus Letbane.

Nu skal Letbanens egne folk, entreprenører og kommunens trafikspecialister se, om der skal gøres mere for at øge sikkerheden.

Men en mere hård afskærmning af sporene, mens anlægningen af banen stadig foregår, er muligvis ikke vejen frem.

- Det er bedre at køre ind på et spor, end at køre ind i en fast genstand. Det er en afvejning. Hellere have materiel skade end en ulykke i krydset, siger Jørgen Hansen.

Når Letbanen kommer til at køre, vil der være en høj kantsten op til sporene. Men alligevel vil der være en chance for at køre ind på sporene. Og det vil man tage højde for i det forsatte arbejde med sikkerheden ved letbanens forløb.

- Så bliver vi nødt til at overveje, hvordan det sving skal se ud, siger Jørgen Hansen.