Efter protester: Politikere vil ændre skoleforslag
Forslaget om ny skolestruktur i Silkeborg Kommune bliver formentlig revideret
Det var svært at diskutere tilflyttere og arbejdspladser uden også at tale skoler under aftenens direkte tv-debat fra Jysk Musikteater i Silkeborg.
Spidskandidaterne fra de forskellige partier i byrådet i Silkeborg fik modspil fra publikum, som gang på gang så sit snit til at vende debatten til at handle om forslaget om en ny skolestruktur.
- Vi fik mulighed for at lytte til, hvad borgerne er optagede af og ikke helt overraskende er det skolestrukturen, sagde borgmester Steen Vindum (V) efter debatten.
Han og hans kollega Søren Kristensen (S), som er formand for Børne- og Ungeudvalget måtte stå på mål for forslaget. Et forslag, der indebærer at større og mindre skoler lægges sammen i ni skolefællesskaber.
Ny struktur på vej: 27 folkeskoler i Silkeborg skifter navn
De to politikere svarede enstemmigt efter debatten, at de mange høringsforslag og bekymringer fra forældrene har gjort indtryk. I så høj grad, at det vil betyde ændringer af skoleforslaget:
Åben for ændringer
- Det bliver ikke på den måde, som det bliver lagt frem. Vi skal have lavet nogle justeringer, sagde Søren Kristensen.
- Ja, jeg tænker ikke nødvendigvis, at det bliver sådan, som det er nu. Jeg tror, der bliver lavet nogle ændringer, lød svaret på samme måde fra Steen Vindum.
Baggrunden for skoleforslaget er det faldende børnetal i Silkeborg Kommune. En prognose viser, at der om fem år vil være 20 elever eller derunder i hvert tredje skoleklasse i kommunen.
Kritikken fra forældrene er blandt andet gået på frygten for, at de mindre samfund vil blive ramt, fordi børnene skal flytte skole og dermed skal transporteres.
Forslaget har været i høring siden den 29. september. Høringsperioden slutter om en uge, den 24. november, hvorefter byrådet er indkaldt til drøftelser.
Øverst i artiklen kan du høre, hvad en af forældrene sagde til politikernes udmelding efter debatten og også høre interviews med Søren Kristensen og Steen Vindum.