Teenagere efter mobilfri uge: - Vi snakker meget mere sammen nu

9. klasse på Lisbjergskolen har i denne uge forsøgt at lægge mobilen fra sig. I dag var sidste dag i eksperimentet – men de nye mobilvaner fortsætter

01:36

VIDEO: I dag afsluttede 9. klasse på Lisbjergskolen i Aarhus et socialt eksperiment, der gik på at bruge mobiltelefonen mindre. Se indslaget om, hvordan det er gået her.

Normalt er mobiltelefonen som klistret til deres hænder. Snapchat er det første, de tjekker om morgenen, og det sidste de tjekker, inden de går i seng. Og de føler sig utrygge, hvis ikke de kan skrive og svare på beskeder fra deres venner.

Men i denne uge har mobiltelefonen været skiftet ud med spillekort og samtalen over Snapchat med snak rundt om bordet i frikvarteret.

Læs også Forsøg: Vil 9. klasse lykkes med at lægge sociale medier fra sig?

I samarbejde med TV2 ØSTJYLLAND har eleverne i 9. klasse nemlig deltaget i et socialt eksperiment med det formål at lægge telefonen mere fra sig og få mere sammenhold i klassen.

- Jeg synes, det er gået rigtig godt. Det var rigtig rart lige at få en pause fra mobilen hele tiden, siger Maya Roelshøj til TV2 ØSTJYLLAND, da vi møder hende i klassen fredag.

Læs også Socialt forsøg: - Pigerne får svært ved ikke at poste på Instagram

Maya Roelshøj, og hendes veninde Ingrid Viuff, har ugen igennem givet opdateringer om eksperimentet gennem videodagbøger på TV2 ØSTJYLLANDS Snapchat og webside. Dem kan du se her på siden.

Mere snak og bedre koncentration

Maya og Ingrid har begge været med til at skrive de fem regler, der har lagt fundamentet for de nye mobilvaner i klassen. Sammen med tre andre elever fremlagde de reglerne for klassen i tirsdags.

- Vi fik ingen dårlige eller sure reaktioner, som vi måske troede, vi ville få. Men jeg tror, det bliver hårdt og en udfordring for folk, sagde Ingrid Viuff efter fremlæggelsen.

00:42

Video-opdatering 1: Maya og Ingrid gør status, efter de har fremlagt de fem regler for klassen. 

Luk video

Ugen har blandt andet budt på ingen telefon i første pause og Snapchat-frie nætter. Onsdag afleverede eleverne desuden deres mobiltelefonen i en kasse, så hele skoledagen var mobilfri.

Ændringerne har haft stor betydning for elevernes samvær i klassen.

- Vi er meget mere sociale med hinanden. Vi snakker meget mere sammen, også om andre ting. Vi sidder ikke bare sådan med hver sin mobil og kigger på den, siger Ingrid Viuff til TV2 ØSTJYLLAND.

Læs også Ekspert: God ide at eksperimentere med mobilbrug

Og også undervisningen har været lettere at tage til sig.

- Jeg synes, at folk føles mere udhvilede, og jeg kan også mærke det på mig selv. Jeg føler mig meget mere udhvilet, og jeg kan meget nemmere følge med og arbejde i timerne, siger Andreas Glavind Fischer Jacobsen.

00:54

VIDEO: Andreas Glavind Fischer Jacobsen fortæller her om, hvordan han har oplevet eksperimentet - og hvad han kan tage med sig videre. 

Luk video

Lidt af en udfordring

Stort set alle eleverne i 9. klasse har deltaget i eksperiment. Men for nogle har det været lettere end for andre.

Casper Hulgaard Slotsbo er en af dem, der har haft svært ved at få mobilen pakket væk til de aftalte tider.

- Jeg er ret aktiv på min Facebook og Instagram, så der lægger jeg tit noget op, som folk følger med i. Og hvis jeg lukker ned for det i en uge, så kan jeg godt komme til at virke uinteressant, fordi jeg ikke poster noget, siger han til TV2 ØSTJYLLAND.

00:52

VIDEO: Casper Hulgaard Slotsbo har haft svært ved at følge reglerne i eksperimentet. Her fortæller han hvorfor. 

Luk video

Selv for dem der har fulgt reglerne, har det været en udfordring.

- Jeg har nogle gange savnet den lidt. Så har jeg været ved at tage den op, men har så opdaget at den ikke var der. Jeg har nok mest savnet at kunne svare mine venner på Snapchat, siger Ingrid Viuff.

Læs også Halvvejs i mobilfrit forsøg: - Vi har hygget og spillet Uno

Snapchat er en stressfaktor

Netop Snapchat har været i fokus i eksperimentet. Hver aften ved sengetid lød reglerne på, at eleverne skulle logge ud af Snapchat for at undgå at stresse over de beskeder, der kom ind om aftenen og morgenen.

Og det viste sig faktisk at være rigtig rart at få en pause fra vennernes Snapchat-billeder. 

Det har været helt vildt dejligt bare at kunne sove, når jeg gik i seng, og når man vågnede, så var der ikke helt vildt mange snaps, man skulle svare på.

Maya Roelshøj, 9. klasse, Lisbjergskolen

- Det har været helt vildt dejligt bare at kunne sove, når jeg gik i seng, og når man vågnede, så var der ikke helt vildt mange snaps, man skulle svare på. Jeg glemte faktisk helt at logge på igen om morgenen, siger Maya Roelshøj.

Reglerne betød også mere ro og tid til familielivet om aftenen. Mellem klokken 18 og 19 skulle eleverne lægge mobilen fra sig for at undgå diskussioner med familien. Og selvom det var mærkeligt, da mobilen skulle lægges væk første aften, er det en vane, som Ingrid Viuff vil tage til sig.

- Jeg vil lade være med at bruge min mobil så meget i det tidsrum derhjemme. Måske få snakket lidt mere med familien. Det var i hvert fald en god ting for mig, siger Ingrid Viuff.

00:48

Video-opdatering 2: Maya og Ingrid gør status på første dag, hvor de har skullet lægge mobilen fra sig mellem klokken 18 til 19 samt logge af Snapchat om aftenen, så deres nattesøvn ikke blev forstyrret. 

Luk video

Klassen har fået et bedre sammenhold

Med mobilen pakket væk i første pause i skoledagen har reglerne også givet anledning til langt mere snak i klassen. Det er en stor forskel fra før eksperimentet.

Jeg synes, det har hjulpet på klassens sammenhold.

Andreas Glavind Fischer Jacobsen, 9. klasse, Lisbjergskolen

- Før, der sad vi sådan i en rundkreds med vores mobil eller ved hver vores bord med en mobil. Vi snakkede nærmest ikke sammen, siger Ingrid Viuff.

Under eksperimentet har eleverne brugt pauserne på at spille UNO, være i hallen, og så har de haft samtaler – der for en gangs skyld ikke er foregået over Snapchat eller Messenger

- Jeg synes, det har hjulpet på klassens sammenhold. Vi er kommet til at snakke meget mere sammen. Og det føles også mere naturligt at snakke sammen med de andre, siger Andreas Glavind Fischer Jacobsen.

00:28

Video-opdatering 3: Maya fortæller om, hvordan det er ikke at må sidde med mobilen i første pause i skolen. 

Luk video

Mobilfri onsdag

Onsdag var den dag, som flest af eleverne havde gruet for. Reglerne bød på mobilfri skoledag. Onsdag morgen afleverede eleverne deres mobiltelefon i en kasse, der blev låst væk indtil klokken ringede ud, og eleverne kunne gå hjem.

00:34

Video-opdatering 4: Maya har lige fået fri fra skole onsdag og fortæller her, hvordan det har været ikke bruge mobilen en hel dag. 

Luk video

- Det er gået rigtig fint. Vi lagde mobilerne i en kasse om morgen, og i pauserne har vi hygget og spillet Uno. Det har været rigtig rart at være sammen med klassen og lave noget andet end at sidde og kigge ned i sin mobil, sagde Maya Roelshøj, da dagen var omme.

Det er gået rigtig fint. Vi lagde mobilerne i en kasse om morgen, og i pauserne har vi hygget og spillet Uno.

Maya Roelshøj, 9. klasse, Lisbjergskolen

Selvom Maya sagtens tror, at klassen kunne have mobilfri skoledag noget oftere, var det alligevel ikke alle, der var med på at lægge mobilen i en kasse i starten af skoledagen.

- Der var et par stykker, der ikke ville aflevere mobilen, fordi de ikke brød sig om princippet i, at nogle andre skulle bestemme det, og der var også nogle, der sad på computer i stedet. Men ellers var klassen positivt overrasket, fortalte Maya Roelshøj.

Mobilvanerne skal vare ved

I dag var så sidste dag i eksperimentet, og eleverne kan nu vælge at bruge telefonen, uden at der er nogen regler, der fortæller dem til hvad og hvornår. Men eksperimentet har alligevel lagt grobund til nogle nye mobilvaner.

Jeg tror faktisk, jeg vil begynde at ligge mobilen væk oftere. Det har været rigtig rart.

Maya Roelshøj, 9. klasse, Lisbjergskolen

- Jeg tror faktisk, jeg vil begynde at ligge mobilen væk oftere. Det har været rigtig rart, siger Maya Roelshøj, da TV2 ØSTJYLLAND snakker med hende fredag.

Og også hendes klassekammerat Andreas Glavind Fischer Jacobsen vil tage eksperimentets gode Snapchatvaner til sig.

- Jeg har tænkt mig at blive ved med at logge ud af Snapchat, fordi jeg har haft så svært ved at komme til at sove. på grund af at man skal tjekke det hele tiden, siger Andreas Glavind Fischer Jacobsen.

Klasselærer for 9. klasse på Lisbjergskolen, Lasse Petersen, deler elevernes begejstring for eksperimentet og planlægger at indføre nogle af reglerne i klassen permanent. 

Klasselærer for 9. klasse på Lisbjergskolen, Lasse Petersen, deler elevernes begejstring for eksperimentet.

- Jeg synes, det er gået enormt godt. Jeg kan se nogle elever, der var skeptiske i starten, men har taget eksperimentet til sig og har gjort det, der blev aftalt, og jeg synes faktisk, at det har haft en fin indvirkning, siger Lasse Petersen til TV2 ØSTJYLLAND. 

Læs også Ingrids og Emils teenageliv – set gennem mobilskærmen

Lærerteamet har endda talt om at nogle af reglerne skal indføres permanent.

- Vi har talt om, at vi gerne vil beholde den her mobilfrie dag, fordi det giver noget. Og så vil vi med forældrenes støtte sørge for, at den her time fra 18-19 også kan blive en fast del af deres liv i forhold til, at man får spist og snakket sammen, siger Lasse Petersen.

00:35

Video-opdatering 5: Maya fortæller, hvordan ugen med eksperimentet er gået.

Luk video

Du kan få et kig ind i elevernes teenageliv, set gennem deres mobilskærm, i webdokken her.