Dyne-Larsen vil skabe kæmpekoncern med 2570 butikker

Med sammenlægningen af to selvstændige forretningsenheder skal Jysk stå bedre i forhold til konkurrenterne.

De to dele af Lars Larsens dyneimperium - Jysk Nordic og Dänisches Bettenlager - skal samles i Brabrand uden for Aarhus Foto: Henning Bagger - Ritzau Scanpix

Efter lang tids overvejelse har kongen af dansk dynesalg Lars Larsen besluttet sig for at samle de to dele af Jysk-koncernen til én samlet enhed med 2570 butikker.

Det meddeler organisationen på sin hjemmeside.

Jysk-koncernen består i øjeblikket af selskabet Jysk Nordic, der driver 1287 butikker i 20 lande, og det tyske selskab Dänisches Bettenlager, der driver 1283 Jysk-butikker i syv lande. Men nu skal de to dele af Lars Larsens dyneimperium altså samles i Brabrand uden for Aarhus.

Læs også Lars Larsens virksomhed giver rekordhøjt milliardoverskud

- Vi har vurderet, at ét samlet Jysk har større styrke og dermed bedre mulighed for fremtidig succes i et marked, der generelt er præget af færre men større konkurrenter, siger Silkeborg-erhvervsmanden Lars Larsen, der er både bestyrelsesformand og ejer, i pressemeddelelsen.

Ét samlet Jysk har større styrke og dermed bedre mulighed for fremtidig succes, mener Lars Larsen. Foto: Anne Bæk - Ritzau Scanpix

Milliard-virksomhed

Opdelingen i to selvstændige selskaber har eksisteret i årtier.

Gennem årene har de hver især vokset sig større. Dänisches Bettenlager har hovedkvarter i Tyskland og driver kæden i de tysktalende lande samt i blandt andet Italien, Frankrig, Portugal og Spanien.

Men den del af forretningen er de seneste år ikke vokset lige så hurtigt som Jysk Nordic, der i det seneste regnskabsår øgede salget med ti procent, skriver Berlingske.

Læs også Hele Danmarks købmand fylder 70 år, men i skolen var han et mobbeoffer

Jysks årlige omsætning er på mere end 26 milliarder kroner. Den nye enhed skal ledes af den nuværende administrerende direktør i Jysk Nordic, Jan Bøgh.

- Jeg tror på, at vi styrker Jysk markant ved at slå de to enheder sammen og drive Jysk som én virksomhed. Det er en opgave, jeg glæder mig utrolig meget til at stå i spidsen for. Efter 24 år i Jysk og 20 år som CEO for Jysk Nordic har jeg selvfølgelig et meget indgående kendskab til den del af forretningen, siger han.

01:06

VIDEO: Lars Larsen, også kendt som Dyne Larsen, har fået sit eget museum i Jysk-hovedkvarteret i Brabrand. På museet kan gæsterne opleve firmaets udvikling gennem 40 år. Fra en enkelt købmand i Sejs-Svejbæk, der siden blev til store varehuse i hele verden. Videoen er fra 5. marts 2019.

Luk video