DSB overholder ikke egne regler

DSB og Arriva lader fortsat tog holde i tomgang på stationen i Århus, selvom os fra motorerne gør folk i området syge.

Foto: Colourbox

De må maksimalt holde i tomgang i fem minutter ad gangen.

Alligevel viser en stikprøve, som Århus Stiftstidende har foretaget, at DSB's togførere ofte lader motorerne køre i tomgang i op til 30 minutter ad gangen.

Problemet med det er, at den diesel-os, som breder sig fra de mange tog i banegraven, gør beboere og folk, der arbejder i området, syge.

I de seneste dage har det blandt andet påvirket postomdelingen i midtbyen, fordi postarbejderne i postcentret i Ankersgade må gå hjem med hovedpine og kvalme.

Det er ikke loven, der pålægger DSB, at tog kun må holde i tomgang i fem minutter.

Det er DSB's egne regler.

Men de bliver altså ikke overholdt.

- For at sikre, at vi overholder det fremover, har de lokale ledere i Århus i dag sendt en meddelelse ud til alle lokomotivførere, at de skal overholde vores retningslinjer, sagde DSB's miljøchef Jesper Mølgaard tirsdag til avisen.

DSB er ikke de eneste, der er ansvarlige for den ubehagelige diesel-os.

Arriva's togførere lader også tog stå i tomgang i længere tid, men hos dem er der ingen interne regler på området, og det er op til den enkelte fører at vurdere, hvordan det skal håndteres.