DSB lukker billetautomater for at undgå hærværk

Billetautomaterne har tidligere været udsat for hærværk. Derfor lukker DSB udendørs automater rundt i landet

DSB lukker deres udendørs billetautomater 30. december for at undgå hærværk nytårsaften.

Når nytåret nærmer sig, lukker DSB de billetautomater, der står udenfor, for at undgå hærværk.

Læs også Butikscenter lå nærmest øde hen: Nu kommer der liv igen

Lukningen af automaterne begynder dagen før dagen, søndag 30. december, og automaterne kan bruges igen fra om morgenen tirsdag 1. januar.

Ifølge DSB er årsagen, at 47 automater i 2007-2008 blev ødelagt over hele landet på grund af fyrværkeri. 

Ud over at det selvfølgelig er dyrt og besværligt, har det også betydet, at kunderne i en længere periode efterfølgende skulle spejde forgæves efter en billetautomat.

Tony Bispeskov, informationschef, DSB

Det koster 250.000 kroner at erstatte en billetautomat, og derfor har man siden dengang valgt at lukke automater omkring nytår.

- Ud over at det selvfølgelig er dyrt og besværligt, har det også betydet, at kunderne i en længere periode efterfølgende skulle spejde forgæves efter en billetautomat.

- Det her er den bedste måde at gøre det på, og vi har nu gjort det i 11 år, siger informationschef i DSB Tony Bispeskov.

Læs også Snart er det lovligt: Østjysk efterspørgsel på peberspray

Der er fortsat mulighed for at benytte de indendørs billetautomater, Rejsekort eller DSB's app, hvor man kan købe billetter og klippekort.

Man kan også købe billetter på DSB.dk, i 7-Eleven på stationerne eller i Salg og Servicebutikkerne på Københavns Hovedbanegård, Odense Banegård eller Aarhus Hovedbanegård.

Der er fortsat mulighed for at benytte de indendørs billetautomater, Rejsekort eller DSB's app, hvor man kan købe billetter og klippekort. Foto: Henning Bagger - Ritzau Scanpix

Desuden vil de lukkede automater være udstyret med skilte, der informerer om alternative muligheder for at købe billet.

- Der er stadig mange muligheder for at få en billet, og det er simpelthen for at minimere de gener, vi har haft tidligere. Men i virkeligheden også for at sikre, at kunderne kommer godt ind i det nye år, siger Tony Bispeskov.

Læs også VIDEO: Gjorde vi oprør i 2018?