Dragen kommer til Østjylland

En indsprudlende drage er på vej 

Otte italienere og en ildsprudende drage kommer snart til Østjylland. Fra den 9. februar er Banedanmarks skinneslibetog - den ildsprudende drage - på arbejde mellem Fredericia og Aarhus. I nattens mørke kan naboer til jernbanen se dragen spy ild.

Når Banedanmarks skinneslibetog fjerner bittesmå rifler og bølger fra skinnerne mellem Fredericia og Aarhus, går det ikke stille for sig:

Det gule skinneslibetog slår gnister og støjer, så det i nattens mørke kan forveksles med en ildsprudende drage - eller ildebrand på skinnerne. 

- Gnisterne fra togets slibesten ser så voldsomme ud, at naboer til banen af og til har ringet til politiet eller Banedanmark, fordi de har troet, at der var ild i sporene, fortæller vedligeholdelsesleder Pernille Skovrup fra Banedanmark.

Hvis ikke Banedanmark fjerner ujævnhederne i skinnerne, kan det give uhensigtsmæssigt store vibrationer i sporene og føre til, at Banedanmark skal justere sporene hyppigere, og at både skinner, sveller og skærver skal skiftes oftere. 

Otte specialuddannede banearbejdere
Skinneslibetoget tilhører den schweiziske entreprenørvirksomhed Speno International og har fortrinsvis italiensktalende personale.

De otte specialuddannede banearbejdere og en sikkerhedsuddannet ledsager fra Banedanmark arbejder efter en meget stram tidsplan, som Banedanmark har lagt. Derved kan toget udnyttes optimalt, mens det er i landet. 

- Det koster Banedanmark mere end 165.000 kr. pr. nat at få slebet skinner. Men da slibningen forlænger sporenes levetid, sparer Banedanmark alligevel millioner af kroner ved at slibe hvert år, fortæller Pernille Skovrup.

Toget sliber skinner fra 21-22 tiden om aftenen til 5-6 tiden om morgenen for ikke at forstyrre passagertogene.

Den 12. februar flytter den ildsprudende drage til Skanderborg. Mens dragen hviler ud om dagen, sørger de otte italienere for, at alt er klart til den kommende nats hårde slibearbejde.