- Det er noget svineri
Fagforening om overfald på buschauffører
Her på siden fortæller vi i dag om en buschauffør, som i sidste uge blev overfaldet af en gruppe unge ved Hasselager i Aarhus, hvor han blev sparket og trådt på, og sådanne episoder får fagforeningen 3F op ad stolen.
Fagforeningen ærgrer sig over, at der er nogle, som kan finde på at overfalde personer - hvad enten det er verbalt eller fysisk - som bare passer deres arbejde.
- Buschauffører er folk, som bare gerne vil passe deres arbejde og er glade for det. Jeg synes ikke, at det kan være rigtigt, at de skal udsættes for sådan noget, siger Frank Nielsen, der er faglig sekretær i fagforeningen 3F.
Han fortæller, at hvad enten det drejer sig om spark, slag, spytklatter eller en verbal omgang, så kan det have store konsekvenser for den buschauffør, som det går ud over.
- Nogle bliver sygemeldt, og andre gør ikke. Folk er forskellige, men det kan give psykiske og fysiske mén hos chaufførerne, siger Frank Nielsen og tilføjer:
- Det er noget svineri, når folk ikke kan få lov at passe deres arbejde.
Se: Buschauffør sparket og trådt på
Der skete markant stigning i antallet af politianmeldelser i forbindelse med hændelser mod busser og buschauffører fra 2012 til 2013. Her steg det fra 18 til 47. Og indtil videre i år er der indgivet 49 politianmeldelser. Det er særligt stenkast, der har fået antallet til at stige, forklarer Bjarne Larsen, der er HR-chef i Aarhus Sporveje:
- Særligt 2013 var et slemt år. Her skete der en voldsom stigning i antallet af stenkast, og det er dem, der får antallet af politianmeldelser til at stige så dramatisk. Før i tiden kastede folk rådne æg og bolde efter os. Men stenkast er et alvorligt problem, som vi er meget obs på. Det kan ikke tolereres, og de bliver alle politianmeldt, siger Bjarne Larsen.
Ifølge Bjarne Larsen, kan den meget fokus på problemet også have en indvirkning på, hvor mange episoder, der er blevet anmeldt. Han forklarer desuden, at man sidste år indledte et tættere samarbejde med både kommunen og politiet, og at det også var første gang, selskabet begyndte at ændre ruterne på grund af problemerne.
Anderledes positivt ser det dog ud med egentlige fysiske overfald på buschaufførerne:
- Antallet af fysiske overfald på buschaufførerne er faldet markant, siden vi har indført videoovervågning. Så det meste ballade er flyttet uden for bussen, hvor vi i stigende omfang oplever, at ballademagerne forsøger at lokke chaufførerne ud, og det er alt andet lige positivt, siger Bjarne Larsen.