Der bliver mere trængsel på motorvejene

Siden 2010 er trafikken på de danske motorveje steget med knap 25 procent, viser nye tal fra Vejdirektoratet

Trafikken stiger på de danske motorveje, og det vil den fortsætte med.

Stort set hver dag er der mere trafik på motorvejene, end der var på samme dag året før. Det viser nye tal fra Vejdirektoratet.

Siden 2010, hvor Danmark var på vej ud af en finanskrise, er trafikken på motorvejene steget med 26,3 procent.

Og alene i år steg trafikmængden med 7,1 procent sammenlignet med samme periode sidste år.

Læs også Skal du køre på ferie over den tyske grænse? Her er tre gode råd

Det er en naturlig udvikling, når det som nu går bedre med økonomien, siger trafikforsker ved DTU Transport Mogens Fosgerau.

- Generelt vokser vejtrafikken med økonomien, for jo flere penge vi har, jo flere biler har vi råd til at købe, og jo mere vælger vi at køre i dem.

- Samtidig vokser trafikken ekstra meget på motorvejene, fordi man typisk også kører længere ture, siger han.

Læs også Nu er det lettere at komme fra motorvejen ved Skanderborg

Men selv om der ifølge Vejdirektoratet er kommet knap en halv million flere biler på vejene siden 2007, er Danmark stadig efter lande som Sverige og Norge, når man ser på antallet af biler per indbyggere.

Og derfor vil trykket på motorvejene formentlig kun stige i de kommende år, siger Niels Tørslev, trafikdirektør i Vejdirektoratet.

Når vi ser på de årsager, der ligger til grund for trafikvæksten, er der ingen grund til at tro, at udviklingen vil stoppe lige foreløbig.

Mogens Fosgerau, trafikforsker

- Når vi ser på de årsager, der ligger til grund for trafikvæksten, er der ingen grund til at tro, at udviklingen vil stoppe lige foreløbig.

- Tværtimod kan vi godt forvente at se endnu flere biler på vejene og dermed flere situationer med trængsel og kødannelser, siger Niels Tørslev.

Læs også Nina kørte omvej for at få pige sikkert hjem: Hendes tak gjorde mig glad

Transport-, bygnings- og boligminister Ole Birk Olesen (LA) ønsker en effektiv infrastruktur, som binder Danmark sammen.

Begrænset råderum

Derfor har han blandt andet igangsat undersøgelser af en ny midtjysk motorvej, en havnetunnel i København og en forlængelse af Hillerødmotorvejen.

- Det er imidlertid ikke nogen hemmelighed, at der på nuværende tidspunkt er meget begrænset råderum til nye investeringer i infrastruktur, lyder det fra ministeren i en mail til Ritzau.