Cult-reklame politianmeldt

Meldt til politiet for at opfordre unge til vold

Efter at have drukket Cults energidrik plyndrer en dreng en kiosk, rager en pige på brysterne og overfalder flere personer i en reklamefilm, som læskedrik-producenten Cult står bag.

Men det er at gå over stregen, mener Forbrugerombudsmanden, der nu politianmelder det aarhusianske selskab for reklamefilmen fra 2009.

- Produktet henvender sig til børn og unge, og det er problematisk, når man bruger vold som virkemiddel i markedsføringen, siger Forbrugerombudsmand, Henrik Øe, til Ritzau.

"Not for kids"
I reklamefilmen kan man til slut høre en stemme, som siger:

"Cult Raw Energy - Now with double caffeine - Not for kids."

Men de tre sidste ord er ifølge Henrik Øe en ansvarsfraskrivelse, som ikke holder i retten.

- Hvis ens målgruppe er de unge, som synes, det er smart at drikke produktet, og filmen appellerer til dem, så hjælper det ikke, at de til slut siger, at drikken ikke er for børn, fastslår han og fortsætter:

- Læskedrikken kan købes af børn og unge, og den markedsføres i blandt andet bladet "Chili", som uddeles på gymnasierne. Og reklamen vises på platforme, som de 15-25-årige er særligt fokuserede på.

Handlede i strid med loven
Ombudsmanden mener, at det aarhusianske selskab handlede i strid med markedsføringsloven, fordi reklamen opfordrer til voldelig og anden farlig adfærd.

Grunden til, at Cult først politianmeldes nu, selvom reklamefilmen er fra 2009, er manglende ressourcer hos Forbrugerombudsmanden, lyder det.

Hos Cult A/S ønsker man ikke at kommentere den verserende sag.

Se CULT-reklamen der førte til politianmeldelse