Claus Meyer indtager Aarhus
Gourmet-virksomhed ekspanderer
Sidste år rundede Claus Meyers gourmet-virksomhed en omsætning på knap 478 mio. kroner. Og i næste års regnskab ryger salget op over den halve milliard kroner. Det vurderer Meyer Gruppens administrerende direktør Tage Nielsen over Berlingske Business.
Der skal således ikke mere end åbningen af den nye Meyer-butik- og restaurant i Kgs. Lyngby i sensommeren til, førend Meyers holdingselskab rammer den halve milliard i omsætning, lyder forventningen. Og så behøver de eksisterende 15 datterselskaber endda ikke performe bedre, end de gør i dag.
- Det bliver ikke noget problem at nå den halve milliard, siger Tage Nielsen.
Sidste år nævnte Claus Meyer for Berlingske Business, at han var sulten på international ekspansion, og i 2015-regnskabet vil der dukke nye selskaber op på denne front, fortæller gruppens administrerende direktør.
- Som det ser ud nu, skal vi frem til 2015, før vi når til udlandet, siger han og nævner, at Claus Meyer rykker fra de små æbler på Lilleø til det store æble i New York.
- Der er ikke noget, der er endelig på plads endnu, men vi vil gerne tage alle de ting, danskerne er glade for, med derover, afslører Tage Nielsen om ekspansionsplanerne.
Belønning med Meyers varer
I dag er Claus Meyers butikker at finde i København, og den forsigtige udvidelse til Aarhus og senere New York bunder i tidligere tiders svære økonomi, for Claus Meyer og Tage Nielsen er enige om, at de »ikke skal komme i en situation, hvor banken bestemmer«.
Sidste år fik Claus Meyer Holding et resultat før skat på knap 23,5 mio. kroner mod 16,4 mio. kroner året forinden, ligesom overskudsgraden lå på 22,3 procent i 2012 mod 21,4 i 2011. Egenkapitalen beløb sig samtidig til 55,8 mio. kroner i sammenligning med 37,6 mio. kroner året før. Og generelt er billedet en pæn stigning i omsætning, nettoresultat og driftsresultat siden 2008 - ubemærket af den krise, som medierne taler alt for meget om, hvis du spørger Tage Nielsen og Claus Meyer.
Men selv om Meyers varer typisk er dyrere end de discountvarer, som danskerne mæsker sig i og bruger mere end 40 procent af deres dagligvareindkøb på, så hænger krise og gourmet rigtig godt sammen, vurderer detailekspert Bruno Christensen.
For når vi sparer på så meget andet, må vi belønne os selv med lidt lækkerier, når vi nu har handlet alle basisvarerne i discountbutikken, lyder hans vurdering:
- Det følger fuldstændig bogen. For alt, hvad Claus Meyer tilbyder, ligger på et andet niveau end de industrielt fremstillede produkter, der er i discountbutikkerne, hvor vi køber alle vores basisprodukter, og så går vi forbi hans butik på vejen hjem, siger detaileksperten.