Bryghuse: Navnet er det vigtigste

Bynavne duer ikke til bryghuse. For ligesom i fodbold gider man ikke at holde med de andre byer

02:08

Det er svært at tjene penge på at brygge specialøl.

Selv om supermarkederne har flere hyldemeter med specialøl, giver over halvdelen af de østjyske mikrobryggerier underskud.

Læs også Bryghus: Svært at få folk til at betale 35 kroner for en øl

- Allerførst er det vigtigt at finde det rigtige navn. Dernæst at have den rigtige ide og så en forretningsplan. Alt for mange er bare startet op på bar bund. Men det rigtige navn er yderst afgørende, siger Ole Madsen, redaktør på medlemsbladet Ølentusiasten.

Ifølge ham nytter det ikke noget at tage udgangspunkt i bynavne. Som for eksempel Vejle Bryghus, Bryghus Horsens eller Randers Bryghus.

Læs også Folket vil have specialøl

- Der er ikke nogen i Horsens, der køber øl fra Vejle eller omvendt. Det er ligesom fodbold, man gider ikke at holde med de andre byer, siger Ole Madsen.

Randers Bryghus har fremover tænkt sig at satse på folkeaktier. Men ligesom bryggerinavnet, får den ide et par drøje hug med på vejen af Ole Madsen.

- Det kommer helt an på det enkelte bryghus. Jeg har bare set rigtig mange bryghuse, der har satset på folkeaktier. De er gået ned, fordi der ikke er den samme omhyggelighed med pengene, siger Ole Madsen.