Børnehaver har reklamer på legepladsen

Århus Kommune har givet grønt lys for sponsorerede legepladser i børnehaver og på skoler. Forældreorganisation advarer.

Når lille Mads og lille Frida fremover tumler rundt på børnehavens legeplads, kan gyngerne og rutsjebanen meget vel være sponsoreret at en privat virksomhed.

Ifølge dagbladet Urban har ikke færre end hundrede danske skoler, børnehaver og offentlige institutioner allerede tyet til sponsorer for at få en ny legeplads. Og i Århus, hvor der allerede nu findes flere sponsorere delegepladser, kan der meget vel komme endnu flere. Kommunen har allerede givet grønt lys for sponsorlegepladser.

- Forleden blev jeg ringet op af en pædagog. Hun sagde, at for få år tilbage ville hun have fået mig blacklistet af deres fagforening, men nu ville hun gerne høre mere. Hun mente, at det var den eneste måde, hvis hendes institution skulle få råd til en ny legeplads, fortæller Torben Poulsen, indehaver af firmaet INDU, der tilbyder sponsorlegepladser.

Forældreorganisationen Skole og Samfund opfordrer dog kommuner og skolebestyrelser til at tænke sig godt om.

- Vores holdning er, at vi ikke skal have skolegårde klistret til med reklamer. Men det er op til den enkelte skolebestyrelse at vurdere. Det kan være en fornuftig løsning på at få en legeplads her og nu, men det må heller ikke være sådan, at kommunerne vænner sig til det og så 'glemmer' at afsætte penge til den slags om fem år, siger formand Thomas Damkjær Petersen til Urban.