Børn jagter sukkerchok og overvægt i storcentre

CityVest i Århus lokker med børnebilletter i vinterferien. Det er et overflødighedshorn af fedt og sukker, vurderer ernæringsekspert.

Softice, slikkepinde, røde pølser, sodavand og chokolade. Et barn på 35 kilo skal løbe 25 kilometer - eller knokle adskillige timer på hoppeborgen, for at brænde den mængde kalorier af, som er inklusive i en såkaldt feriebillet i CityVest ved Århus.

Stort set samtlige danske storcentre lokker med skattejagter eller børnebilletter i vinterferien, der udløser en klækkelig mængderabat på aktiviteter og produkter.

Men ifølge Preben Vester-gaard-Hansen, der er kandidat i human ernæring ved professionshøjskolen Metropol (tidligere Suhr's), oser storcentrenes lokkemad af fedt og sukker.

- I vinterferien skal der selvfølgelig være plads til lidt sødt, men det er et ekstremt fantasiløst udvalg, som ikke bidrager til at styrke børnenes sundhedsbevidsthed, men tværtimod fastlåser dem i opfattelsen af, at hygge er ensbetydende med is, slik og chokolade, siger han.

I Frederiksberg Centret kan der for 30 kroner indløses billet til en skattejagt, der blandt andet udløser softice, kanelsnegl og en slikkepind. Ifølge centerchef Vibeke Qvist er udbyttet dog allerede reguleret for de mest usunde skatte.

- Vi har faktisk gjort os umage for at lave nogle sunde alternativer og har hverken sodavand eller slikposer med. Men det er jo en feriebillet, så det skal heller ikke være en alt for flad fornemmelse - og så skal billetten jo ikke nødvendigvis bruges på samme dag, siger centerchefen.

Dårligt signal

Forbrugerrådet kritiserer storcentrene for at tage for lidt ansvar.

- Vores børn spiser i forvejen for meget fedt og sukker og kæmper med overvægt. Der er ingen tvivl om, at flere får et skud af alt muligt usundt, fordi storcentrene udbyder de her tilbud. På det grundlag mener vi, at det er et virkeligt dårligt signal at sende, siger fødevarepolitisk medarbejder Camilla Udsen.

Rosengårdcentret i Odense har tidligere kørt med børnebilletter, men har nu skåret ned på kaloriemængderne i en skattejagt, der kun udløser chokolademønter og slikkepinde som belønning.

- Vi vil hellere tilbyde en oplevelse, og selv om der er flere grunde til, at vi ikke længere tilbyder børnebilletter, er det da en medovervejelse, at pomfritter og pølser ikke rigtig rimer på sundhed,« siger marketingkoordinator Ann Jeanett Seest til 24 timer.

Kilde: 24 timer