Borgmester er dybt skuffet over aflysning af Letbane-åbning

Aflysningen af letbane-åbningen kommer som en meget kedelig overraskelse på borgmesterkontoret

Aarhus-borgmester Jacob Bundsgaard (S) er skuffet over, at sikkerheden på Letbanen ikke er godkendt.

Det var noget af en overraskelse, at den længe ventede Letbane-åbning, der skulle have forgået lørdag, blev aflyst.

Også på borgmesterens kontor i Aarhus kom nyheden om manglende sikkerhedsgodkendelser som et chok.

Læs også Åbningen af Letbanen udskudt: Sikkerheden ikke godkendt

- Det var mine klare forventning, at alt ville være godkendt til indvielsen, så derfor er det meget skuffende at konstatere, at Aarhus Letbane og Trafikstyrelsen ikke er kommet til enighed om procedurerne. Jeg forventer nu, at arbejdet med at få godkendelserne bragt i orden sker hurtigst muligt, siger Jacob Bundsgaard (S) i en pressemeddelelse.

Det var mine klare forventning, at alt ville være godkendt til indvielsen.

Jacob Bundsgaard (S), borgmester

Flere af borgmesterens kolleger på rådhuset har ligeledes udtryks deres skuffelse og ikke mindst undren.

- Det er et milliardprojekt, der skal transportere passagerer. Og at man først dagen før bliver klar over, det ikke kan køre, er mærkeligt. Jeg ved ikke, om det var meningen, godkendelsen skulle komme så sent. Men jeg synes, det er bemærkelsesværdigt, når det handler om en så dyrt projekt, siger Venstres byrådsmedlem Henrik Arens.

Kører ikke lørdag

Letbanen skulle have taget sin første tur med de første rejsende klokken 12.00 lørdag. Her skulle åbningen være fejret med taler af blandt andre transport-, bygnings- og boligminister Ole Birk Olesen (LA).

Læs også Trafikstyrelsen om Letbanen: Sikkerheden er tynd

Men Letbanen mangler at få en godkendelse fra Trafikstyrelsen. Derfor kommer den længe ventede Letbane ikke til at køre i dag.

- Jeg er naturligvis dybt skuffet over, at uenigheder mellem Trafikstyrelsen og Aarhus Letbane har ført til, at letbanen ikke kan åbne som planlagt, siger borgmester Jacob Bundsgaard.

Tynd, ufærdig og usammenhængende

Det er en manglende sikkerhedsgodkendelse fra Trafikstyrelsen, der er årsag til, at premieren på Letbanen er udskudt.

Letbanens første etape mellem Aarhus H og Skejby skulle have været indviet lørdag. Nu er premieren udskudt. Foto: Henning Bagger - Scanpix

Vicedirektør i Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen Kåre Clemmesen mener, at Letbanen fremstår 'tynd, ufærdig og usammenhængende'.

Ifølge Kåre Clemmesen er der problemer med de helt generelle beskrivelser for sikkerheden. Beskrivelser, som kommer fra operatøren.

Læs også Politikere om Letbane-flop: Helt uforståeligt

- En letbane er som et flyselskab. Der skal være procedurer for hvilke risici, der er forbundet med at køre banen. Alle skal være klar og bevidst om de risici. De skal beskrives. Og der skal stå, hvilke procedurer, der gælder, hvem der har ansvaret i de forskellige hændelser, og hvad man kan lære af det. Vi har ikke set noget, der er så fyldestgørende, at vi kan godkende sikkerheden. Det, vi har set, er for langt fra noget, der kan godkendes, sagde han fredag til TV2 ØSTJYLLAND.

Aarhus Letbane

Første strækning af Letbanen i Aarhus, der skulle indvies lørdag, går fra banegården til Aarhus Universitetshospital i Skejby.

Første strækning har 12 stop.

Letbanen skal senere føres videre til Lystrup, ligesom nærbanerne til Odder og Grenaa skal kobles på.

Letbanen i Aarhus har et budget på 3,5 milliarder kroner og er finansieret af kommune, stat og region.

Op mod 90 chauffører skal betjene letbanetogene, der får deres eget spor i det aarhusianske bybillede.

Letbanen kører på elektricitet og kører i bymæssig bebyggelse op til 50 kilometer i timen.

På strækningen til Odder og Grenaa kører letbanen henholdsvis 75 kilometer og 100 kilometer i timen.

Letbanen får i alt 49 stationer, når den er færdig.

Kilde: Aarhus Letbane I/S