Borgmester: Brug nødsporet
Minister positiv for seks spor i Østjylland
Horsens-borgmester Peter Sørensen (S) kræver handling nu for at få løst de tiltagende trængselsproblemer på motorvej E45 fra Kolding i syd til Randers i nord.
Derfor forslår Peter Sørensen, at E45 udvides til tre spor i hver retning ved at inddrage nødsporene til vognbaner.
- Det er nødvendigt at handle nu, inden trafikken sander fuldstændig til på den østjyske motorvej, og det vil være forholdsvist enkelt på udvalgte strækninger at inddrage nødsporene til to ekstra spor - efter samme model, som anvendes på Vejlefjordbroen, siger Peter Sørensen.
Minister og Aarhus-borgmester positive
Brug af nødsporet kan være en foreløbig løsning for at imødekomme de store mængder trafik på den østjyske motorvej.
Det mener også transportminister Henrik Dam Kristensen fra Socialdemokraterne ifølge Horsens Folkeblad.
Transportministeren siger, at det er den helt rigtige løsning på problematikken, i hvert fald indtil staten igen får midler til at købe asfalt og foretage en reel udvidelse af den stærkt trafikerede strækning.
TV 2 | ØSTJYLLAND arbejder lige nu på et interview senere i eftermiddag med Henrik Dam Kristensen.
Også borgmester i Aarhus, Jacob Bundsgaard (S), støtter ideen.
- Det er et interessant forslag, som kan være med til at løse de trængselsproblemer, som generer mange bilister, siger Aarhusborgmesteren til TV 2 | ØSTJYLLAND.
Erfaringer med brug af nødspor
Vejlefjordbroens kørebane blev midlertidigt udvidet i 2009 fra to til tre vognbaner i hver retning, mens nødsporet blev indskrænket, og det har hjulpet på kødannelserne, ligesom ulykkesstatistikken også er forbedret på strækningen.
- Erfaringerne fra Vejlefjordbroen burde kunne overføres til den meget trafik- og købelastede motorvejsstrækning her i Østjylland, og det vil være en forholdsvis billig, men meget effektiv måde at forbedre forholdene på, indtil Folketinget finder pengene til at udvide motorvejen med mere asfalt, siger Peter Sørensen.
Trafikken øges på motorvejen
Forslaget om øjeblikkelig etablering af seks spor på motorvejen ved hjælp af delvis inddragelse af nødsporene bakkes op af både Dansk Industris formand i Horsens, Ole Simonsen, og formanden for Business Horsens, Poul Ulsøe.
- Lige netop nu er trafikpresset på E45 blevet så eksplosivt stort, at en udvidelse er tvingende nødvendig. Behovet for en sekssporet motorvej på hele den østjyske motorvejsstrækning fra Randers i nord til Kolding i syd er indlysende. Derfor skal der ske noget meget hurtigt, og derfor kunne det være en rigtig god midlertidig løsning at udvide ved hjælp af nødsporene, siger Ole Simonsen.
Ifølge Vejdirektoratets målinger er trafikken på motorvejen ved Horsens Nord i løbet af de seneste 10 år steget med 43 procent, og på store dele af E45 er trafikken i samme periode vokset mellem 25 og 45 procent. Det vurderes i 2012-rapporten over statsvejnettet, at trængslen i 2025 vil blive decideret kritisk flere steder på strækningen mellem Randers og Kolding.
- Faktuelt og sagligt er der ingen tvivl om, at en udvidelse af E45 fra fire til seks spor er det mest påtrængende infrastrukturprojekt udenfor Storkøbenhavn. Derfor skal der handles nu - og en foreløbig løsning via inddragelse af nødsporene kunne være en mulighed, for der går jo lang tid fra VVM redegørelse og beslutning til snoren på det færdige projekt endelig kan klippes, siger Poul Ulsøe.
Koster 11 milliarder om året
Rigtig mange mennesker tilbringer dagligt mange timer i kilometerlange køer, som ofte skyldes trafikuheld, og hertil kommer de mange lastbiler, som også fanges i trafikkaos og på den konto spilder både tid og penge på asfalten. EU-Kommissionen har vurderet, at trængsel koster det danske samfund 11 milliarder kroner om året.
- Der er således alt mulig grund til at handle hurtigt. Ifølge de seneste trafik-tal for E45 er grænsen på 80 procent belastningsgrad allerede overskredet mellem Horsens V og Horsens Syd, Skanderborg Syd og Hørning og mellem Aarhus V og Aarhus N. Det betyder masser af kødannelse, og at der bruges betydeligt længere tid på transport end nødvendigt. Med håbet og forventningen om, at væksten kommer tilbage på sporet indenfor få år, vil det være hensigtsmæssigt at udvide antallet af spor nu. Der er ganske enkelt brug for konkret handling, siger borgmester Peter Sørensen.