Bøder hjælper ikke: Bliver stadig væk fra aftalen med lægen

På en hospitalsafdeling i Silkeborg har man forsøgt sig med at give folk en bøde, hvis de bare er blevet væk fra lægen uden at melde afbud. Foto: Mikkel Møller Jørgensen - Scanpix

En bøde på 250 kroner for at blive væk fra sin tid hos lægen har ikke ændret på mængden af udeblivelser, viser forsøg fra Silkeborg

Når patienter udebliver fra aftaler med læger, spilder lægen og hospitalerne tid.

Derfor har to hospitalsafdelinger - den ene i Silkeborg - forsøgt at nedbringe udeblivelserne ved at straffe det med et gebyr på 250 kroner.

Det virker bare ikke.

Læs også Patienter bliver væk fra aftaler

Det er konklusionen, viser forsøget, som Defactum og Vive står bag.

Vive er forskningsorganisation under økonomi- og indenrigsministeriet. Defactum er et forskningshus under Region Midtjylland.

Undgå spildtid

Forsøget var et resultat af en aftale mellem Danske Regioner og regeringen i 2013.

Her var hele formålet at finde et redskab til at nedbringe udeblivelserne og dermed spildtiden i hele hospitalsvæsnet.

Det skal være let og hurtigt at melde afbud eller ændre tid for aftalerne.

Ulla Væggemose, seniorforsker 

Næsten hver anden gang lægen bliver brændt af, skyldes det ifølge forsøget tekniske problemer. Det kan eksempelvis være problemer med e-Boks.

Det heller ikke tilfældigt, hvem der udebliver.

Særligt personer med lave indkomster, indvandrere og personer med et højt forbrug af psykologydelser har svært ved at overholde aftalerne - uanset om der er et gebyr eller ej.

Samtidig er der et mønster, der tyder på, at udeblivelserne ofte sker, når indkaldelsen er faldet lang tid i forvejen.

Seniorforsker Ulla Væggemose fra Defactum har derfor disse råd til, hvordan udeblivelserne kan nedbringes:

- Hospitalerne kan gøre meget selv ved for eksempel at reducere ventetiden mellem indkaldelse og mødetidspunkt, lave sms-påmindelser og øge medbestemmelse om aftaletidspunktet, siger hun. 

Læs også Gebyr for at blive væk

- Det skal være let og hurtigt at melde afbud eller ændre tid for aftalerne, tilføjer hun.

Både personale og patienter bakker op om et gebyr, viser projektet.

Men ifølge Ulla Væggemose må konklusionen være, at et gebyr ikke er vejen frem for at nedbringe spildtiden hos lægen.

Forsøget er foretaget på Regionshospitalet Viborg og Silkeborg i Region Midtjylland. I Viborg løb det fra 1. maj til 30. november i 2015. I Silkeborg løb det fra 1. januar til 31. december i 2016.

Ny forbedret app til dig
Ny forbedret app til dig
Ny forbedret app til dig