Betal med mobilen i Bilka

Detail-kæmpen tager hul på mobilbetalingen

Kaffetørstige kunder i Bilka og Salling i Aarhus får nu mulighed for at anvende smartphonen, når caffe latten skal betales.

Dansk Supermarked med hovedsæde i Højbjerg har taget det første spæde skridt mod en virkelighed, hvor kunderne hverken skal have dankort eller kontanter med, når de handler.

Dagligvaregiganten har indledt et samarbejde med Danske Bank, der gør det muligt at anvende den populære MobilePay-app i Starbucks-kaffebarerne i Bilka og Salling overalt i landet.

Det nye tiltag er kun det første spæde skridt, for samarbejdet har også mere langsigtede perspektiver.

- Når 1,2 millioner danskere allerede har MobilePay i lommen og aktivt benytter løsningen som betalingsmiddel, så skal vi selvfølgelig stille den mulighed til rådighed. Samarbejdet med Danske Bank er fra vores side et led i en øget satsning på at understøtte kundernes brug af mobiltelefonen, siger e-commercedirektør i Dansk Supermarked Jørgen Klüwer i en pressemeddelelse.

- Vi begynder i det små og gør os erfaringer og lytter til kunderne undervejs. Mobilbetaling udvikler sig med lynets hast, og på sigt er der ingen tvivl om, at mobiltelefonen bliver central i betalingen både i vores fysiske butikker og online. Derfor skal udviklingen følge med kunderne og deres behov, her og nu, siger Jørgen Klüwer.

Lanceringen af MobilePay i Bilka og Salling er blevet mulig, efter at Danske Bank for nylig har åbnet op for, at en række af mindre virksomheder kan bruge deres form for mobil betaling. Det forventes, at mindst 2.000 erhvervsdrivende vil benytte løsningen, inden året er omme. Mobilepay kan benyttes af alle uanset bank.