Bendtsen åbner for Kattegatbro
De Konservatives formand åbner overraskende for en bro over Kattegat via Samsø.
De fleste trak på skuldrene, da først de Konservatives trafikordfører, Henriette Kjær, talte for en Kattegatbro. De samme kløede sig lidt i håret, da den nuværende transport- og energiminister Jakob Axel Nielsen - inden han blev minister - fortsatte i samme spor, men nu er det blevet mere alvor.
De Konservatives partiformand, Bendt Bendtsen, åbner nemlig også for en bro fra Jylland til Sjælland. Det er vel at mærke på lang sigt, men Bendtsen ser så store trafikale problemer i fremtiden, at en bro må der til.
- Vi er jo et broparti. Vi går ind for at bygge nogle broer, hvor folk selv betaler, hvad det koster for at køre over. Vi har været fortaler for både Storebælt, Øresund og Femern. Og vi står med en infrastrukturkommission, som kommer i november. Den ser jeg meget frem til. Det vigtigste er, at far og mor kan komme på arbejde hver dag og komme tilbage igen og hente deres børn.
Med hensyn til en brugerbetalt bro, hvor det er brugerne der betaler, så har Det KonservativeFolkeparti ingen problemer med det, svarer Bendtsen. Men en Kattegatbro - vi har jo alligevel både en Lillebælts- og en Storebæltsbro?
- Jo, jo, men prøv lige at se trafikstigningen. Det er københavnsområdet, Østjylland og Vestjylland. Nu skal vi have gjort Femern færdig først. Men jeg vil sige, at jeg føler da ikke, at en Kattegat-forbindelse er helt vildt, som nogen har sagt. Det gør jeg ikke.
Ligger det ti år frem i tiden?
- Jeg ved ikke, hvor langt frem i tiden vi skal. Det må vi se på, siger Bendt Bendtsen til avisen.
Venstre har endnu ikke taget stilling til en eventuel fremtidig bro over Kattegat.