Bedre valutakurser giver højere mælkepris
Arla Foods med hovedsæde i Viby har besluttet at forhøje mælkeprisen til landmændene.
En højere kurs på amerikanske dollar og britiske pund er hovedårsagen til, at de betrængte danske og svenske mælkeproducenter fra begyndelsen af maj får mere ind på kontoen.
Bestyrelsen i Arla Foods besluttede tirsdag, at den såkaldte Arla-notering stiger med 7,5 øre pr. kilo leveret mælk.
Arla-direktør Peder Tuborgh glæder sig over, at priserne på mælk på industrimarkedet er på vej op.
- Arlas indtjening for resten af året på især det globale marked for mælkepulver udvikler sig bedre end budgetteret. Der er også højere priser på industrimarkedet. Det påvirker også Arla Foods positivt, siger Peder Tuborgh.
Motor for hele mælkemarkedet
Stigningerne på det globale marked for mælkepulver er lige nu en motor for hele mælkemarkedet, og pulverdelen af Arlas marked bidrager til, at selskabet kan løfte prisen til sine ejere, oplyser Peder Tuborgh.
Den sydlige halvkugle går nu ind i vintersæsonen, og dermed ventes produktionen af rå mælk at falde, samtidig med at lagrene i den del af verden samt i USA vurderes at være begrænsede.
Resten af 2010 tegner i øjeblikket bedre end ved budgetlægningen i december 2009, og Peder Tuborgh håber, at dagens prisstigning blot er den første af en række mindre prisstigninger i 2010, efterhånden som markedet løfter sig.
Detailmarkederne er i modsætning til industrimarkedet stadig fastlåst på et lavt niveau, og kæderne er i hård indbyrdes konkurrence om markedsandele. Det har udløst stigende fokus på prisen og dermed skabt fremgang for discount og private label-produkter.