Bedre information har givet gladere patienter på skadestuen

Patienterne på Aarhus Universitetshospital føler sig bedre informeret af personalet, efter skadestuen flyttede lokaler til supersygehuset i Skejby

Nye lokaler med smartere indretning og faciliteter har givet bedre information til patienterne på skadestuen. Foto: Henning Bagger - Ritzau Scanpix

Når man har slået sig slemt, ved man godt, at man i første omgang skal skynde sig på skadestuen. Men derefter er det de færreste, der ved, hvad der venter.

Læs også Forbyd fyrværkeri til privat brug: Det skader børn og dyr

Når man sidder med brækkede arme eller ben og venter, er man er pludselig meget afhængig af, at personalet giver information videre, og den disciplin er Aarhus Universitetshospital ifølge en undersøgelse blevet bedre til, efter at skadestuen flyttede til Skejby sidste år.

At det giver en bedre patientmodtagelse, samtidig med at personalet har skulle vænne sig til de nye omgivelser, det er godt gået.

Anders Kühnau (A), Regionsrådsformand, Region Midtjylland

- Der er jo ingen tvivl om, at det er godt, at de er tilfredse. Vi har arbejdet med netop at få informationen til at blive bedre, så det er rigtig godt, at det virker, siger Pia Stie-Svendsen, der er oversygeplejerske på akutafdelingen på Aarhus Universitetshospital, til TV2 ØSTJYLLAND.

På Aarhus Universitetshospital svarede 173 patienter i august og september om deres oplevelse af et besøg på skadestuen, og her roser de især personalets evne til at give information til patienterne.

02:55

VIDEO: Sådan så det ud, da skadestuen i maj endelig var klar til at tage imod patienter i de nye lokaler.

Luk video

Akutafdelingen åbnede dørene til de nye faciliteter i Skejby den 29. maj sidste år, og siden har personalet og Region Midtjylland måtte tage en uendelig lang række valg for at få mest muligt ud af flytningen til supersygehuset.

Det hele er langt mere transparent, og der er en større åbenhed.

Pia Stie-Svendsen, Oversygeplejerske, Akutafdelingen, Aarhus Universitetshospital

- Jeg synes, det er rigtig godt at se, at de beslutninger, vi har gjort omkring at samle modtagelsen af patienterne på det nye hospital i Skejby, har været en succes, siger regionsrådsformand Anders Kühnau (A).

Ny indretning giver bedre overblik

I de nye lokaler er sygeplejersken kommet mere i front, og alle patienter får en sundhedsfaglig vurdering af patienten og vil informere om, hvor lang tid man kan regne med at vente. Og helt lavpraktisk er de nye lokaler indrettet, så personalet har bedre muligheder for at kommunikere.

- Det hele er langt mere transparent, og der er en større åbenhed. Man sad lidt mere aflukket på Nørrebrogade. Personalet kan omvendt også bedre følge med i, hvordan stemningen er i venteværelset, siger Pia Stie-Svendsen.

Men selvom de nye lokaler er mere moderne og åbne, så skyldes en stor del af succesen ifølge regionsrådsformanden noget af det, der flyttede med fra den gamle afdeling på Nørrebrogade i Aarhus.

Når man ankommer på den nye skadestue, vil man altid få en sundhedsfaglig vurdering af en sygeplejerske. Foto: Henning Bagger - Ritzau Scanpix

- Man må også tage hatten af for, at vi har et personale, der virkelig har leveret en fantastisk indsats. At det giver en bedre patientmodtagelse, samtidig med at personalet har skulle vænne sig til de nye omgivelser, det er godt gået, siger Anders Kühnau til TV2 ØSTJYLLAND.

Mens informationen får ros, viser undersøgelsen dog samtidig, at flere patienter oplever ventetid på skadestuen. Antallet af patienter, der oplever ventetid, er steget fra 54 procent i 2017 til 66 procent i 2018.

Læs også Luk ikke regionerne: - Afstanden til politikere bliver for stor

- Den er vi selvfølgelig kede af. Man må tage i betragtning, at vi lige er flyttet, og i den forbindelse havde vi meget stort fokus på patientens sikkerhed, og med det samme kunne vi godt se, at det gav noget ventetid, siger Pia Stie-Svendsen til TV2 ØSTJYLLAND.

Hun mener dog, at ventetiden siden undersøgelsen allerede er blevet forbedret, efterhånden som de er kommet mere på plads.