Basketmestre trodser krisen
Bakken Bears er populære blandt tilskuere og sponsorer
De nykårede danske mestre i basketball, Bakken Bears, går mod strømmen af danske sportsklubber, der på grund af finanskrisen oplever faldende interesse fra sponsorer og tilskuere.
4.000 tilskuere - deriblandt 300 sponsorer - var på plads, da den aarhusianske klub mandag vandt DM-guldet med en sejr over Svendborg Rabbits.
- Aarhus har for alvor fået øjnene op for basketball. Vi oplever stigende tilskuertal og kraftig sponsorvækst. Det er unikt, siger sportsdirektør Michael Piloz.
Sportsdirektøren føler, at der er sket en masse, efter at basketballklubben for halvandet år siden blev udskilt fra Århus Elite i forbindelse med en økonomisk oprydning.
- Det var godt at være en del af Århus Elite. Men det har også været godt at komme ud, da der er kommet nogle ildsjæle ind i ejerkredsen og bestyrelsen, der har gjort, at vi har løftet produktet, forklarer Piloz.
Han vurderer, at klubbens sponsorer er femdoblet de seneste syv år.
- Det behøver ikke være fodbold og håndbold det hele. Vi er stadig i en investeringsfase, men økonomien begynder snart at balancere, fortæller sportsdirektøren.
Han fortæller, at Bakken Bears lader sig inspirere at holdene i den nordamerikanske NBA-liga.
- Vi forsøger at lave arrangementer omkring kampene, hvor alle pauser er fyldt med underholdning af forskellig art. Der har vi den bedste skole at lære fra i NBA, siger Michael Piloz.