Bank: Kunderne går fri

Ingen skærpede krav til kunder trods nedskrivning

Det får overhovedet ingen konsekvenser for kunderne.

Så kort og klar lyder udmeldingen fra Jyske Banks administrerende direktør, Anders Dam, efter at banken i dag har været tvunget til at nedskrive voldsomt med ekstra 900 millioner kroner.

Det er hovedsaligt nedskrivninger på ejendomskunder, der bærer skylden for bankens nedskrivninger.

Det sker som følge af Finanstilsynets nye skærpede regler, der betyder, at udlån til nødlidende ejendomskunder skal nedskrives til ejendommens værdi.

Er i dialog med kunder
Anders Dam forsikrer om, at banken allerede er i dialog med de kunder, de nye regler rammer, for at "få dem i sikker havn".

- Og med en god og almindelig kreditstyring og et godt samarbejde med kunden, så tror vi altså også, at vi kommer det, siger han.

Så du kan garantere, at kunderne ikke vil opleve skærpede krav fra jeres side?

- Ikke som følge af det her. De her nedskrivninger er en engangseffekt, siger Anders Dam og tilføjer:

- At vi skal flytte tal fra vores egenkapital til nedskrivninger, det får ingen konsekvens for kunderne. Når man ser på den underliggende drift i banken, så er den jo fornuftig. Så der er ingen grund til at falde ned af stolen i bekymring over det her.

Har forståelse for de nye regler
Selv om det er Finanstilsynets skærpede krav, der er skyld i Jyske Banks store nedskrivning, har Anders Dam forståelse for nødvendigheden af de nye regler.

- Jeg kan på den ene side godt forstå, at Finanstilsynet har fundet behov for at skærpe reglerne, siger han og tilføjer:

- På den anden side, så øger det ikke ligefrem bankernes appetit på at tage yderligere fast ejendom på bøgerne. Dermed kan det godt medvirke til, at ejendomsmarkedet stadig er lidt forfrossent.