Ballade på Stiften

Års uenighed bag facaden på Århus Stiftstidende er brudt ud i lys lue.

Års intern uenighed i bestyrelsen for Aarhus Stiftstidendes Fond og den avis, som fonden ejer 10 procent af, kører nu for åbent tæppe - og for fuld musik.

De to medarbejdervalgte repræsentanter fra avisen har krævet fondsbestyrelsens top fjernet, og i en række artikler beskylder avisen fondsbestyrelsen for ødselhed og for at forsøge at lægge afstand til avisen i fondens vedtægter. Indtil videre har fondens formand og næstformand ikke svaret på kritikken. Men i en fem sider lang svada, som avisen modtager med posten mandag, går næstformanden, advokat og partner i advokatfirmaet Bech-Bruun Dragsted Steffen Ebdrup, til modangreb.

- Det bør sætte artiklerne noget i relief, at Erik Frodelunds meritter i de sidste tre år trods den beskedne ejerandel har kostet fonden ca. 20 millioner kroner, skriver han blandt andet, med henvisning til, at avisen i 2003 gav et underskud på knap 80 millioner kroner.

Årene før var underskuddene på hhv. knap 70 og knap 60 millioner. Erik Frodelund er ansvarshavende redaktør og administrerende direktør på avisen.

- Som følge af den udvikling har bestyrelsen for Aarhus Stiftstidendes Fond tilkendegivet, at avisen bør skifte strategi, hvis den skal kunne overleve på sigt, skriver Ebdrup.

Dermed henviser han til den benhårde konkurrence på det århusianske avismarked, hvor Jyllands-Posten og Aarhus Stiftstidende slås som gale. En konkurrence, som Ebdrup mener skyldes Berlingske Tidendes ønske om at holde Jyllands-Posten beskæftiget med at konkurrere i Århus, så avisen har færre ressourcer til at slås i København, hvor Berlingske i forvejen er presset. Berlingske Tidende - som er ejet af Norske Orkla - ejer 90 procent af Aarhus Stiftstidende.

Med hensyn til det kritiserede forsøg på at ændre fondens vedtægter, opfatter Steffen Ebdrup ikke de ønskede vedtægtsændringer som et forsøg på at lægge afstand til avisen. Tværtimod.

Og han opfatter avisens artikler de seneste dage som et udtryk for frustrationer over den krise Aarhus Stiftstidende befinder sig i.

- Det er dybt utroværdigt og ugeavisjournalistik af værste skuffe, når en chefredaktør blander sine dybt personlige meninger sammen med avisens journalistik, indleder han brevet til avisen.

Artiklerne, som er offentliggjort i Aarhus Stiftstidende i den forløbne uge og senest søndag, beskriver hvordan de medarbejdervalgte bestyrelsesmedlemmer overfor den resterende bestyrelse har krævet formanden og næstformandens afgang, fordi de har misrøgtet deres hverv. Søndagens artikler beskriver, at bestyrelsens medlemmer tilsammen har hævet 262.500 kroner i honorarer i løbet af et regnskabsår - svarende til 10.000 kroner per medlem per møde, og at Civilretsdirektoratet har krævet 22.500 honorarkroner betalt tilbage.

Artiklerne anklager også fondsbestyrelsen for ødselhed i den forstand, at administrationen af fonden i 2002 løb op i knap 600.000 kroner - svarende til omkring 30 procent af det beløb, som fonden uddelte i året.

Heraf gik en stor del til advokatfirmaet Bech-Bruun Dragsted, som fondens næstformand er partner i. Nøjagtig hvor mange penge advokatfirmaet har modtaget, er parterne imidlertid ikke enige om. Avisen skriver, at regningen i 2002 lød på 171.000 kroner. Ebdrup skriver i sit svar, at beløbet til advokatydelser i 2002 løb op i 55.000 kroner. /ritzau/