Aviskrig på vej i Østjylland
Mediehuse kommer til at kæmpe om østjyderne med gratis ugeaviser
Forskellige mediehuse satser nu ekstra på at komme ud til de østjyske læsere med gratis ugeaviser især i og omkring Aarhus.
Søndagsavisen har netop oprustet og kommer med en udgave af avisen til at satse mere på den sydlige del af Aarhus og området mod Odder.
Og fra den 29. januar i år vil 154.000 husstande i Aarhus-området få en ny avis ind ad brevsprækken. Det er JP/Politikens Hus og Politikens Lokalaviser, som står bag en weekendudgave, der skal være et tilbud til borgerne i blandt andet Aarhus, Hornslet, Hinnerup og Odder, som har til formål at give et indblik i for eksempel weekendens kulturelle og sportslige arrangementer.
Konkurrencen har nu fået Berlingskes Lokale Medier til blandt andet at øge oplaget af Århus Onsdag og afsætte flere journalistiske ressourcer til ugeaviserne.
Derudover "rumler" metroxpress ifølge Mediawatch med et weekendtillæg i Aarhus og København.
Dermed er banen efterhånden kridtet op til en ny aviskrig i Aarhus og omegn.
- Men den bliver ikke så stor som i slut 90'erne, for så mange penge har mediehusene ikke længere, siger medieforsker Frands Mortensen fra Aarhus Universitet.
Se: Weekendavis til aarhusianerne
Han er dog ikke i tvivl om, at det ikke bliver alle udgivelserne, som overlever.
- Selvfølgelig er det ikke det. Det er et spørgsmål om hvem, der overlever. Der er ikke grund til at tro, at der er plads til så mange gratis ugeaviser i et område. Der er penge i området lige nu, og det er dem, de vil have, siger Frands Mortensen.
Han forklarer, at interessen for Aarhus og omegn formentlig skyldes, at der er mange læsere og mange reklamepenge.
- Man har kunnet se de seneste to år, at mediehusene satser mere på de gratis ugeaviser landet over, siger Frands Mortensen og forklarer, at det skyldes, at mediehusene kan se, at der er penge at hente på området.
- De gratis ugeaviser er ikke dykket på samme måde som dagbladene i annonceindtægter, siger medieforskeren.
Han mener, at dagbladene gennem flere år har forsømt deres gratis ugeaviser blandt andet for at undgå, at de "stjal" kunder fra dagbladene.
- Nu er de blevet bekymret for blandt andet Søndagsavisens offensiv, ligesom de kan se, at reklameindtægterne på de gratis ugeaviser er relativt bedre end på almindelige aviser, siger Frands Mortensen.
En anden medvirkende årsag til mediehusenes offensiv omkring gratisudgivelser kan være, at der nu er åbnet op for, at gratisaviser kan få mediestøtte, hvis mere end 50 procent af indholdet er redaktionelt stof. Derfor kan det i sidste ende være en god forretning at afsætte flere journalistiske ressourcer til dem.