Arla vil løfte salget af økologi med 50 procent

Arla, der har hovedsæde i Aarhus, vil med ny strategi sætte fut i salget af økologi

Foto: Rune Feldt - Scanpix

Fremover skal langt flere vælge økologisk, når de fylder indkøbskurven med mælk og andre mejeriprodukter i supermarkedet.

Det er målsætningen for Arla, der har hovedsæde i Aarhus. Mejerigiganten vil øge salget af økologi med 50 procent i løbet af tre år.

Nye tal fra det schweiziske forskningscenter Fibl viser - ifølge Arla -  at danske forbrugere har verdensrekord i forbrug af økologi. Og en af de kategorier, hvor der købes mest økologi, er mejeriprodukter. 

Læs også Aarhus får konkurrence på økologi fra resten af Jylland

Men de seneste fem år er salget af økologiske mejeriprodukter stagneret. Det står i skærende kontrast til salget af økologisk frugt og grønt, der er steget med 28 procent fra 2014 til 2015.

- Det er ganske enkelt ikke godt nok, når man sammenligner med den store stigning i mængden af økologisk frugt og grønt, der ryger i danskernes indkøbskurve. Derfor vil vi skubbe på ved at få endnu flere økologiske mejeriprodukter ud på markedet, siger Jakob Knudsen, landedirektør for Arla Danmark i en pressemeddelelse.

  Foto: Asger Ladefoged - Scanpix

Bredes ud i hele landet

Arla vil med sin nye økologiske strategi forvandle stagnation til fremgang.

Det skal ske ved at brede økologi bredt ud i hele landet og sikre et økologisk udvalg på tværs af mejerikategorierne. Dertil kommer en stærkere branding af Arlas økologiske produkter. 

Læs også Økologieksporten sætter rekord ti år i træk

- Vores ambition er at demokratisere økologiske mejeriprodukter ved at løfte hele kategorien – altså bidrage til, at endnu flere forbrugere får mulighed for at vælge et endnu bredere udvalg af økologiske produkter, siger Jakob Knudsen og uddyber: 

- Derfor arbejder vi hele tiden på at udvikle nye produkter, tilbyde en større tilgængelighed af økologiske produkter i detailhandlen og for at sikre, at vores økologiske produkter er tydeligt differentieret på hylderne i supermarkedet, siger Jakob Knudsen.