Arla vil forbedre sit image

Arla Foods kæmper for at overbevise forbrugerne om, at selskabet ikke udnytter sit monopol.

Mejerigiganten Arla Foods med hovedsæde i Århus kæmper for at forbedre sit image. Mange forbrugere mener, at selskabet misbruger sin monopolstilling til at hæve priserne på sine varer og til at udkonkurrere de mindre mejerier.

- Vi har fået et skud for boven, som kan mærkes, og så er det ligegyldigt, om Arla frikendes eller dømmes skyldig af konkurrencemyndighederne. Vi arbejder med planer for en forbedret kommunikationen med omverdenen, siger pressechef Louis Illum Honoré med henvisning til en aktuel sag, hvor Arla er beskyldt for at have presset Dansk Supermarked til at købe mælk fra det århusianske selskab i stedet for fra et mejeri i Hirtshals.

For at forbedre selskabets image, har Arla blandt andet på sin hjemmeside lavet rubrikken "Arla i skudlinjen". Her kan både interne medarbejdere, kunder, andelshavere - 13.000 landmænd - og forbrugere ifølge Ritzau få Arlas version af, hvad selskabet mener er ret og vrang om selskabet.