Arla skummer koldskålen

Stor prisforskel på Arlas koldskålprodukter 

Prisfinten er smart nok set fra en virksomheds synspunkt:
Put dit produkt i mindre emballage og hæv kiloprisen.

Men for forbrugeren kan det blive en dyr fornøjelse.

Arla med hovedsæde i Aarhus sælger lige nu 200 gram 'frisk på farten' koldskål med 13 små kammerjunkere til en kilopris på omkring 45 kroner, mens en almindelig liter koldskål koster omkring 17 kroner.
Det skriver 24timer.

Arlas marketingdirektør, Jakob Knudsen, forsvarer den store prisforskel:

- Det er, fordi små produkter er dyrere for os end store. Der er fem gange så meget forpakning for os og fem gange så meget logistik, og derfor er det mere håndteringstungt, siger han til 24timer.

Men emballagen og logistikken kan vel ikke retfærdiggøre hele prisstigningen?

- Der er altså store forpakningsomkostninger på de her produkter, som både har ske og låg. Men det er rigtigt nok, at det er en type produkt, som er mindre prisfølsomt end en liter koldskål, fordi man i høj grad køber convenience (bekvemmelighed, red.). På en tankstation betaler du også mere for en Magnum-is, end du giver for en liter is i supermarkedet.

Er de her mini-emballager en ny måde at tage lidt højere priser for varer?

- Nej, det synes jeg egentlig ikke. Det er nogle andre forbrugssituationer, du er ude i. Det er nogle produkter, som man tager med på farten, og det er nogle andre priser, som du betaler for det, siger Jakob Knudsen til 24timer.