Arla på vej tilbage i Mellemøsten

Mejerigiganten Arla Foods har generobret en del af markedet i Mellemøsten.

Arla Foods Foods med hovedsæde i Århus kæmper hårdt for at få smør og smelteost tilbage på hylderne i Mellemøsten. Salget er nu oppe på mellem 15 og 20 procent af det normale før Muhammed-krisen satte gang i boykotten af danske produkter.

På det største marked i Saudi-Arabien, hvor Arla sælger to-tredjedele af sine produkter i regionen, ligger omsætningen på 10-15 procent af niveauet før boykotten.

Divisionsdirektør Finn Hansen oplyser, at mange forbrugere på det saudiske marked stadig går uden om danske produkter. Enten fordi de stadig ønsker at boykotte, eller fordi de er blevet vant til at købe konkurrenternes produkter.

- Det er positivt, at vi er tilbage på hylderne i mange butikker. Men vi har et langt, sejt stykke arbejde foran os, siger Finn Hansen. /ritzau/