Århus med i internationalt turismeprojekt

5.000 turister skal svare på spørgsmål, så Århus og andre turistbyer kan forbedre deres tilbud til netop turisterne.

Hvilke typer oplevelser er turisterne på udkig efter, og hvordan ønsker de at opleve byerne?

Sammen med 13 andre byer fra otte lande i Norden og Baltikum deltager Århus i projektet "Experience Design in City Tourism".

Projektet skal skabe ny viden om, hvordan turisterne både forbruger turismeoplevelser og producerer egne oplevelser i de respektive byer og indebærer blandt andet, at turister i Århus i august skal svare på en lang række spørgsmål om deres ferie i Århus og forventningerne til den.

- I forhold til de mere traditionelle turismeanalyser vil denne undersøgelse kortlægge turisternes motivation, ønsker, behov og egne tilgange til det at være turist på en ny måde. Ved at tage udgangspunkt i turistens oplevelser er målet at inspirere til brugerdreven innovation i turismeerhvervet over hele Norden og i Baltikum, siger projektleder fra Wonderful Copenhagen, Ole Kjær Mansfeldt, i en pressemeddelelse.

Turistdirektør Jørgen Hansen fra VisitAarhus repræsenterer Århus i projektet.

- Vi glæder os meget til at se resultaterne af denne store fælles undersøgelse. En ting er, at vi med dette projekt får en ny måde at forstå vores turister på og med det kan målrette vores markedsføring og kommunikation samt forbedre turisternes oplevelser. En anden og lige så vigtig ting er, at vi kan sammenligne resultaterne med vores partnere i 13 andre nordiske og baltiske byer, siger turistdirektør Jørgen Hansen.