Alex presset til at køre i 19 timer: - Det kunne være gået galt
18-årige Alex Brix Andersens første rigtige job endte med at blive en forfærdelig oplevelse, da han blev presset til at sidde 19 timer bag rattet
Kørsel i 19 timer i streg med udlevering af tunge pakker. Det var realiteten for 18-årige Alex Brix Andersen, da han satte sig bag rattet på sin første vagt hos Kisser’s Kurer Kørsel, der løser opgaver for Brink Transport.
- Jeg blev meget overrasket. Jeg tænkte, at det var til klokken syv om morgenen, for der skulle alle pakkerne jo være ude. Men det blev til, at jeg var færdig omkring klokken 12.50, og så skulle jeg køre tilbage fra Løgstør til Randers, som er lige halvanden til to timer, siger Alex Brix Andersen til TV2 ØSTJYLLAND.
Læs også
Han kørte altså hjemmefra klokken 18, og selvom han godt vidste, at han havde udsigt til en lang vagt, blev han altså overrasket med hele seks timers ekstra arbejde. Men det var ikke kun de voldsomme arbejdstider, der overraskede den unge østjyde.
- Jeg blev nærmest tæsket igennem det hele. Der var ikke rigtigt nogen oplæring, man skulle bare køre på. Man blev psykisk presset oppe i hovedet. Da bilen skulle pakkes, skulle det bare kastes ind. Også pakker, der vejede langt over det tilladte, og som jeg nærmest ikke kunne få ud af bilen, fortæller han.
Mere reglen end undtagelsen
Tilfældet er langt fra enestående, lyder det fra 3F, der har fået nok af arbejdsvilkårene i transportbranchen.
- Det er noget, vi oplever meget tit, og det er ikke kun unge mennesker, det er ofte udenlandske medlemmer. Altså folk, der ikke kender de vilkår, vi har på det danske arbejdsmarked. Det er mere reglen end undtagelsen, at vi ser det her, siger Jens Laursens, der er transportgruppeformand hos 3F i Randers.
Jens Laursens gæt er, at omkring 60-65% af de pågældende kurerer kører over 15 timer om dagen. Derfor ønsker han også nogle regler på området.
- De bliver jo trætte ligesom alle andre. Der er jo ingen, der kan holde til at sidde bag rattet i en bil i 15 timer uden at føle sig træt. Også selvom der er en lille pause på 10 minutter indimellem. Det er til fare for trafiksikkerhed. Og det er jo ikke kun dem selv, de slår ihjel, hvis de er involveret i et færdselsuheld, det er også dig og mig, vores børn, vores forældre, vores venner og kammerater.
Og det tyder på, at der noget om det med trætheden efter så mange timer i bilen.
- Man er meget mør, man er ikke rigtigt tilstedeværende. Man er i sin egen boble, og man er ikke rigtigt noget værd, men man bliver ringet op jævnligt og får at vide, at sømmet skal i bund, fordi vi skal nå det, så bliver man manipuleret til at køre alt det, den kan trække, siger Alex Brix Andersen.
Flere regler på området
Folketinget har netop vedtaget, at køretøjer under 3500 kg, der skal bruges til erhverv, også kommer ind under godskørselsloven.
Det betyder, at der også til de lettere køretøjer skal indhentes særlige tilladelser for at føre et køretøj, der eksempelvis leverer pakker. Men det hjælper kun på en lille del af problemet, mener Jens Laursen.
- Vi skal have køre/hviletidsregler ind. Vi skal have elektronisk registrering af din køretid, vi skal have elektronisk registrering af din hastighed. Det er simpelthen det, som er effektivt.
Den elektroniske registrering er allerede et krav for køretøjer på over 3500 kg, men vejer bilen mindre, er der ikke krav om ekstraudstyret.
Ifølge transportgruppeformanden er der masser af virksomheder, der overholder reglerne, men de har svært ved at konkurrere med aktører, der presser kurererne til at køre op til 19 timer som i Alex Brix Andersens tilfælde.
- Jeg bliver rystet over, at vi tilbyder unge mennesker, der netop er indtrådt på arbejdsmarkedet, at de skal arbejde i 19 timer. At der ikke er noget, der hedder tissepauser, der er ikke noget, der hedder det ene og det andet – de skal bare køre, siger Jens Laursen til TV2 ØSTJYLLAND.
Læs også
Alex Brix Andersen fortæller, at han faldt i søvn få sekunder på motorvejen, hvorefter han kørte direkte ind på en rasteplads.
- Jeg ringede til Kisser og siger så, at jeg ikke møder ind i aften, du må få en anden til at køre, for jeg er først hjemme klokken tre eller sådan noget. Da jeg var hjemme, skrev jeg til hende, at jeg ikke ville køre mere, siger den 18-årige.
Kisser’s Kurer Kørsel har ikke svaret på vores henvendelser omkring et interview. Det er heller ikke lykkedes at få et interview med Kirsten Schneider fra virksomheden.