Æsel giver 16-årige Emma mod på kontakt
Asinoterapi hjælper udviklingshæmmede børn med at åbne op og skabe kontakt
Stædige og urokkelige er nok det første, der dukker op hos folk, når man tænker på æsler. Men hos Birgit Winther og Peter Mejdal i Nørager på Djursland har de et helt andet forhold til dyrene.
- De tænker langsomt, og de reagerer langsomt. Og så er de rigtig meget interesserede i den menneskelige kontakt, siger Birgit Winther, som er asinoterapeut.
Asinoterapi er en terapiform, hvor man bruger æsler i samspillet med blandt andet børn med udviklingsforstyrrelser.
- De er meget sig selv, og derfor er man nødt til at samarbejde med æsler for at få det frem, man gerne vil, siger Birgit Winther.
16-årige Emma er fysisk og psykisk udviklingshæmmet.
- Hun har ikke noget sprog og har en tendens til at lukke sig ind i sin egen lille boble, fortæller Mia Elisabeth Møller, som er mor til Emma.
I næsten et år har Emma besøgt æslet Sita på gården, og når de er sammen, så sker der noget.
Ro danner grobund for læring
- Hun lærer noget om samspil, som tager rigtig lang tid at lære med mennesker, siger Mia Elisabeth Møller.
Emma og Sita går rundt sammen, Emma fodrer hende og det hele foregår i et roligt tempo, hvor de begge to kan være med.
- Det åbner op for hendes opmærksomhed. Det giver en ro og den her ro danner grobund for læring, fortæller Birgit Winther.
Læs også
Kontakten, der bliver skabt mellem Sita og Emma, er noget, vi alle kan lære af, mener terapeuten.
- I forhold til Emma er Sita tilgængelig og nærværende. Det er nogle væsentlige ting, vi kan lære af - samspillet mellem æslet og barnet. Det at være nærværende og til stede, siger Birgit Winther.
Mia Elisabeth Møller kan også mærke en forskel på sin datter og er sikker på, at Emma kan tage det med sig og bruge det i forhold til mennesker.
- Det har åbnet en dør ind til, hvordan hun skaber en kontakt, siger Mia Elisabeth Møller.
Du kan se mere til terapien i indslaget øverst på siden.