Aarhus stormer frem

Haler ind på København i medierne

Olafur Eliassons regnbue på toppen af ARoS giver masser af omtale i medierne.

Aarhus fik sidste år en del mere omtale i medierne end året før og halede dermed kraftigt ind på landets hovedstad. Det viser en årsopgørelse fra mediedatabasen Infomedia.

Aarhus fik næsten 3.000 flere omtaler i medierne i 2012 end året før, mens København gik lidt over 4.000 omtaler ned i samme periode.

- Der er grund til brede smil i smilets by, når det gælder byens medieomtale. Især på kulturområdet havde Aarhus et godt år i avisernes spalter, blandt andet med udnævnelsen til europæisk kulturby 2017 og succes for ARoS med stor Edward Munch-udstilling og Olafur Eliassons regnbue. Og så var TV-serien "Dicte", som blev optaget i Aarhus, også med til at skaffe omtale, siger medieanalytiker Linda Lykke Madsen.

Fastholder sin andenplads

København topper dog fortsat listen over medieomtale af danske byer, mens Aarhus fastholder sin andenplads.

Ser man på byernes medieomtale i forhold til indbyggertal, ligger København og Aarhus dog længere nede og indtager henholdsvis en tiende- og en sjetteplads.

Brøndby er ligesom året før den danske by, der i 2012 har været mest synlig i medierne målt på indbyggertal. Det kan Brøndby ifølge Infomedia især takke sin fodboldklub for.