Aarhus om Togfond-krise: Det vil koste vækst at droppe timemodel

Aarhus har brug for hurtigere tog, selv om Togfond er i pengenød, mener trafikrådmand Kristian Würtz (S)

Foto: TV2OJ/JH Jens Hasse/Chili foto & arkiv

1 af 3

Det er en katastrofe, hvis politikerne dropper Togfonden eller slækker på projektet, som skal sikre en køretid på én time på strækningerne mellem byerne København-Odense-Aarhus-Aalborg, fordi Togfonden mangler 15,5 milliarder kroner af en samlet pris på 28,5 milliarder kroner.

Det siger trafikrådmand i Aarhus, Kristian Würtz (S), om nye tal fra Finansministeriet.

- Det ville være katastrofalt dårligt, hvis man forlader timemodellen og ambitionerne i Togfonden. Danmark er ved at blive et af Europas største lande målt i rejsetid. Der er Togfonden med afstand det bedste bud på at løse det problem, siger Kristian Würtz.

Oliepenge mangler

Togfondens finansiering bygger på en oliepris i 2015 på 121 dollar. Siden V-regeringen kom til i juni 2015, er prisen dog faldet fra cirka 60 dollar til godt 35-40 dollar per tønde. Og det er de manglende indtægter fra skatten på olienproduktionen i Nordsøen, som nu mangler i Togfonden.

Rådmand: Tre timer til København er til grin

- Det er afgørende vigtigt for Danmark, at der bliver kortere afstand mellem landsdelene. Og for Aarhus og den østjyske vækstregion at vi bliver bedre forbundet med resten af Jylland, Fyn og hovedstadsområdet.

Hvor skaffer man 15 milliarder kroner?

- Det er ikke min opgave at pege på det. Men der er penge tilbage i den nuværende infrastrukturfond. Der skal vel også bruges statslige anlægsmidler efter 2020, selv om der ikke er afsat en krone endnu, siger Kristian Würtz.

Dobbelt så mange lyntog fra Aarhus

- Hvis vi ikke investerer i elektrificering og hurtigere rejsetid mellem de store byer, så kommer Danmark til at sakke bagud af væksten. Det kommer til at ramme os alle sammen.

Fem timer til Hamborg

Aarhus mærker "kæmpestore" konsekvenser af tre timers togrejse til København og knap fem timer til Hamborg, påpeger han.

- Bortset fra Irland og Island er Danmark det eneste land, der ikke investerer i høje hastigheder på vores bane. Det rammer vores økonomi og sammenhængskraften, siger Kristian Würtz.

Rådmand Kristian Würtz har tidligere talt varmt for timemodellen. Se et interview fra april nedenfor: