Aarhus er utilfreds med bundplacering i undersøgelse

Aarhus Kommune medgiver, at en placering som nummer 95 ud af 98 ikke er godt nok

Aarhus Kommune er på rette vej, når det handler om at mindske den tid, det tager kommunen at behandle de forskellige byggesager.

Det siger centerchef Claus Nickelsen fra Aarhus Kommunes Center for Miljø og Energi i kølvandet på en undersøgelse fra Ejendomsforeningen Danmark, der dumper kommunen i forhold til ejendomsvenlighed. 

Aarhus indtager en plads som nummer 95 ud af 98. Det er blandt andet den såkaldte byggesagsbehandlingstid, der trækker Aarhus ned. Den er for lang, mener Ejendomsforeningen Danmark.

- Det er naturligvis ikke tilfredsstillende, at Aarhus ligger i den tunge ende af det kommunale felt. Det er dog væsentligt at konstatere, at på trods af dette er der meget stor interesse for at bygge i Aarhus, skriver Claus Nickelsen i et svar til TV 2 I ØSTJYLLAND. 

Læs også Undersøgelse dumper Aarhus på ejendoms-venlighed

Han peger på, at der er stor interesse for at bygge og etablere sig i Aarhus Kommune.

- Det betyder, at vi i dag har væsentlig flere afgørelser end tidligere – faktisk er antallet af afgørelser steget med 67 procent siden 2012, siger Claus Nickelsen og tilføjer:  

- Der er ingen tvivl om, at byggesagsbehandlingen er højt prioriteret i Aarhus Kommune, og derfor har vi også iværksat en række tiltag for at håndtere den store stigning i antallet af sager. Det vil resultere i lavere sagsbehandlingstid og højere kvalitet i vores byggesagsbehandling. Derudover kan vi konstatere et væsentligt fald i gennemsnitsprisen for byggesager.

SÅ EJENDOMSVENLIGE ER DE ØSTJYSKE KOMMUNER

Tallet fortæller, hvordan den enkelte kommune er placeret på landsplan i 2016
Tallet i parentes er sidste års placering
 
Horsens: 22 (63)
Skanderborg: 28 (46)
Silkeborg: 30 (10)
Norddjurs: 31 (58)
Syddjurs: 33 (66)
Samsø: 36 (49)
Favrskov: 53 (60)
Odder: 54 (44)
Randers: 70 (84)
Aarhus: 95 (88)  

Claus Nickelsen fortæller, at Aarhus Kommune løbende måler tilfredsheden hos de kunder, man er i kontakt med.

- Det viser, at de tilfredse kunder er klart i overtal – og der er flere af dem nu, end der var først på året, siger han.